Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 68
gisting in de studentenwereld
kers als jurist Piet Boukema, cultureel antropoloog Hans Feddema, politicologen Freek van Pijpen en Henk van Ruller en sociologen Jan de Jonge en Dick Kuiper wilden – in de geest van Bruins Slot – even normatief als concreet in de eigen tijd staan. Hun manifest ‘Negen over Zwart’, wereldkundig gemaakt in het najaar van 1966 en geïnspireerd op ‘Tien over rood’ waarmee PvdA-jongeren hun partij naar ‘links’ probeerden te manoeuvreren, was hier uiting van. Met een beroep op bijbelse grondbegrippen als ‘vrede’, ‘gerechtigheid’ en ‘solidariteit’ eisten de antirevolutionaire jongeren terugtrekking van de Amerikaanse troepen uit Vietnam en riepen ze op tot uitbreiding van het Nederlandse budget voor ontwikkelingssamenwerking. Ook in vooruitstrevend Nederland veelgehoorde pleidooien voor verbetering van het milieu en ‘democratisering van de samenleving’ hadden in ‘Negen over Zwart’ een prominente plaats gekregen.31 ‘We leven op het ogenblik in een tijd van bijzonder ernstige ontwikkelingen,’ lichtte Van Ruller het pamflet toe in een vraaggesprek met Trouw, de krant waarvan zijn vader in 1943 een van de oprichters was geweest. ‘Wat dat betreft hebben de provo’s gelijk.’ Protesteren was echter niet genoeg, vond de 28-jarige politicoloog die voor de arp zitting had in de Amsterdamse gemeenteraad, en provoceren was onvruchtbaar. De protestant diende zich volgens Van Ruller van de provo te onderscheiden door de maatschappijkritiek te concretiseren – te ‘operationaliseren’, om het maar eens wetenschappelijk te zeggen. ‘Hij moet aan het werk,’ betoogde Van Ruller eind september 1966 in een spreekbeurt, ‘en de maatschappelijke orde langzamerhand herzien.’ Het evangelie was hiervoor een onuitputtelijke inspiratiebron. ‘De bijbel heeft een zeer sterke sociale boodschap,’ aldus Van Ruller. ‘Ze is een sterke stimulans voor radicalisme op politiek gebied.’32
gisting in de studentenwereld De evangelische radicaliteit was een echo van fundamentele politieke, sociale en culturele veranderingen. Gezag en autoriteit verloren hun vanzelfsprekendheid, ook hun onschuld, wereldwijd. Jongeren, geboren na de tweede wereldoorlog, mondiger en vrijer dan hun ouders, vooral omdat de modern-industriële samenleving ze beter en langer onderwijs bood, keerden zich tegen tradities en conventies. Studenten
67
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013
Historische Reeks | 401 Pagina's