GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 140

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 140

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

herprogrammering

mei 1973, op de valreep, presenteerde. Samenleving en studentenpopulatie waren gebaat bij naar aard en richting gedifferentieerde curricula.4

herprogrammering De ambtelijke en politieke manoeuvres werden aan de universiteiten met argusogen gadegeslagen, zowel door studenten als stafleden. Wijd en zijd werd voor ‘verschoolsing’ en verschraling van de opleidingen gevreesd; menigeen voorzag een knellend keurslijf dat de wetenschap zou degraderen tot een rigide beroepsopleiding waarin voor algemene vorming en vakmatige verdieping nauwelijks plaats meer zou zijn. Alle hoop was evenwel gevestigd op het in mei 1973 aangetreden progressieve kabinet-Den Uyl, maar men kwam bedrogen uit. Ook de PvdA-bewindslieden op het onderwijsdepartement, Van Kemenade en Klein, stond een vierjarige, meer gedifferentieerde cursus voor ogen. ‘Ik wist dat het in vier jaar kon,’ aldus Van Kemenade, die van 1970 tot 1973 buitengewoon hoogleraar onderwijssociologie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen was geweest. ‘Ik had voor sociologie de studieprogramma’s in mijn la liggen.’ Verzet in eigen partij deed Van Kemenade en Klein deels op hun schreden terugkeren. Voor studierichtingen die konden aantonen dat vier jaar werkelijk te krap was bemeten, zou een cursusduur van vijf jaar gaan gelden, als hoge uitzondering.5 De universitaire bestuurders gingen morrend akkoord, de studentenbeweging was mordicus tegen. Cursusduurverkorting zou ten koste gaan van arbeidsintensieve onderwijsvormen, het zwaar bevochten projectonderwijs niet uitgezonderd. Aan de vu namen de studentenraad (srvu) en Mundus de eerste voortekenen al waar aan de subfaculteit sociaal-culturele wetenschappen. Behoudende stafleden grepen de nadere herprogrammering aan om verdere vernieuwingen in het onderwijsprogramma te frustreren. ‘Op de achtergrond,’ stond in een srvu-bulletin van medio 1975, ‘speelt hierbij natuurlijk hun weerstand tegen de in sommige projecten gangbare kritische of zelfs marxistische benadering van de wetenschap.’6 Binnen Mundus moest vooral politicologiehoogleraar Kuypers, die de achterliggende jaren over onderwijsexperimenten en communis-

139

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 140

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's