GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 229

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 229

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

sterk of zwak?

228

minderheidsvraagstukken) en bcs (beleid, cultuur en seksevraagstukken). De twee opleidingen telden samen rond de 75 studenten, merendeels hbo’ers waarvan de instroom naar verwachting (hoop was dreigend onderweg) ging afnemen. Eigenlijk, zo liep de commissie op haar eindrapport vooruit, deed esm er beter aan terug te keren in de moederschoot van ca-snws. bcs kon, in de vorm van ‘vrouwenstudies’ of ‘gendervraagstukken’, als keuzevak in de reguliere onderwijsprogramma’s worden opgenomen.35 Sociale gerontologie daarentegen had volgens de commissie wél een unique selling-point te bieden. De opleiding was in Nederland enig aanbieder van een geïntegreerd universitair onderwijsprogramma over ‘veroudering’ vanuit sociologische invalshoek. Verwante opleidingen bestonden weliswaar in Nijmegen en Utrecht, maar daar lag de nadruk op respectievelijk de psychogerontologie en de psychologie. Van de Haagse maatregelen tegen ‘stapelen’ had sociale gerontologie evenmin veel te vrezen. De opleiding telde de laatste jaren rond de 160 studenten, veelal oudere hbo-abituriënten die de studiefinancieringsgerechtigde leeftijd waren gepasseerd en in deeltijd studeerden, naast een werkkring.36 Het bestaansrecht van com, de vierde vrije opleiding, was ook niet aan twijfel onderhevig. ‘Een gat in de markt,’ aldus de reorganisatiecommissie. Eind 1993 stonden 896 studenten bij com ingeschreven, veertig procent van het totale aantal studenten van de faculteit. De grote meerderheid, 565 studenten, was afkomstig van het hbo en volgde de verkorte voltijdse opleiding. Deze categorie vormde tegelijkertijd de achilleshiel van com, als gevolg van de Haagse hoop-maatregelen. Die hoefden volgens de commissie niet fataal te zijn. De andere twee doelgroepen van de opleiding, voltijdse vwo’ers en hbo’ers met een baan, zorgden voor een vrij stabiele populatie van circa driehonderd studenten. com kon daarom, zelfs al vielen de aanmeldingen van voltijdse hbo’ers met driekwart terug, in de toekomst nog zeker op 450 studenten rekenen, op basis van een instroom van 130 per jaar. Kritischer was de reorganisatiecommissie over het onderwijsprogramma. com was in 1990 opgezet als een disciplinaire studie, toegespitst op een thematisch veld: een antropologische benadering van bedrijfsorganisaties. Maar in de praktijk voerde organisatiekunde vaak de boventoon, losjes gelardeerd met algemeen-antropologische programmaonderdelen. Een ander manco was volgens de commissie dat het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's

Peter Bak__Historische Reeks Deel 14 - pagina 229

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2013

Historische Reeks | 401 Pagina's