GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Achtste Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag - pagina 37

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

XXXV

Het zweren bij 's meesters woord is voor leerlingen nog niet zoo ïifkeurenswaard, als liet steunt op eerbied voor den meerdere, op rechtmatige autoriteit. Wij verwerpen dus een hoogeschool, waar geleerd wordt wat strijdt met Gods Woord; of waar naast hen die naar onze begrippen leeren, anderen een tegenstrijdige leer leer verkondigen, maar eischen éénheid van grondslag. Maar opdringen willen wij onze scholen niet: want ook de lioogescliool behoort den ouders, zij 't in eenigszins anderen zin dan de lagere. Vrij moet zij zijn, zonder syncretisme met Kerk en Staat. Ik wijs hen, die hierop dieper willen ingaan, dan ik thans mag, op Dr. Kuypers jSouvereiniteit in eigen kring." Slechts wijs ik nog op Pr. Alb. Lange's woord: ,Vervolgens zal men Staat en School zoeken te gebruiken óm aan den godsdienst in het volksleven langzamerhand den bodem te onttrekken en zijn verdwijnen systematisch voor te bereiden." Ziedaar wat velen beoogen. Daarom ook: vrije School en vrije Kerk, niet om den Staat er mee te bestrijden, en de Kerk tot een Staat in den Staat te maken. Dan eerst kan ook de vrije school zich vrij ontwikkelen en bloeien en dan eerst kan elk haar waardeeren, ook die zelf niet wetenschappelijk is maar in Gods wegen wil wandelen; gelijk als vorige jaren bleek en ons' nu ook toont de trouwe, ronde Zeeuw, van. heinde en veer naar hier gekomen. Eesumeerend kom ik tot- wat ik bewijzen wilde, dat de gereformeerde beginselen ook een Vrije Universiteit eischen. III. De gereformeerde beginselen zijn voor de rechte en vruchtbare beoefening en vermeerdering der wetenschap bevorderlijk. Zich bewust te zijn van voorwerp, methode en grenzen der wetenschap is eerste eisch bij haar juiste beoefening. Weten is: door ervaring en denken zekerheid hebben. Voorwerp van het weten: al wat door ons ervaren en gedacht kan worden, in de eerste plaats, wat er gescliiedt en eerst daardoor, en voor zooverre daaruit kan afgeleid door ons denken: het zijn der dingen. Het eigenlijke zijn der dingen is ons verborgen. De wetenschap heeft grenzen, en ook de meest trotsehe moet dat erkennen. Ook hier geldt het woord der Schrift in Deut. 29 : 29. De geopenbfiarde dingen zijn: vooreerst, wat God door zijne schepping openbaarde, en dat is het voorwerp der wetenschap voor allen; maar bovendien: wat God in zijn woord openbaart, en op die dingen steunt onze wetenschap. Want ook de ongeloovigste wetenschap moet beginnen met geloof; en wie zich nu aan het Woord onderwerpt, heeft de eenig mogelijke verklaring van het begin van alles wat geweten kan worden; en wie Biet — hij komt in eeuwigheid toch niet verder. De Prediker zegt dat we door ,te onderzoeken en na te speu-,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Jaarboeken | 189 Pagina's

Achtste Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1888

Jaarboeken | 189 Pagina's