GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 59

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

LIX

De wereldling kan de waarheid niet vinden. Daartegenover wordt het verstand van den wedergeboren mensch verlicht en komt hij vast te liggen aan het Woord van God en zijn oog wordt ontdekt voor de wonderen van 's Heeren wet. Dan komt hij tot zekerheid, eene zekerheid, die even evident is als al het andere. Voor den onwedergeborene bestaat die zekerheid niet, evenmin als een doove gehoor heeft voor muziek. Spreker meent, dat de Protestanten dit hebben gevoeld. De - Heidelbergsche Catechismus trekt de grens ook niet zoo scherp; het geloof is een xeker weten. Ook onze Universiteit heeft gevoeld, dat heel de wetenschap bij dit licht moet afgebakend. Het Protestantisme van de 17de eeuw is met kloekheid er voor opgetreden, dat alleen daar, waar men staat in het bewustzijn van een vernieuwde menschheid, ware wetenschap mogelijk is, als afspiegeling van de gedachten Gods. En dit is ook het doel van de wetenschap: welgeordende kennis niet aUeen van wat er is, maar ook waarom het zoo is, de kennis van den laatsten grond, die in God den Heere besloten ligt. De heer CAEPENTIER wijst op het feit, dat gewoonlijk den „algemeenen man" de vrymoedigheid ontbreekt, in zulk een talrijke vergadering het woord te voeren. Hij wijst in verband met den Heidelbergschen Catechismus en den Psalmbundel op het wezen des geloofs, op de subjectieve zijde daarvan en ook op de onmo-, gelijkheid om het werk der wedergeboorte aan anderen te gaan bewijzen. Stof tot denken kan de eene mensch den anderen geven; maar het fijne organisme van het denkvermogen kan God de Heere aUeen scheppen. Spreker meent, dat ook een woord van waarheid uit den mond van den algemeenen man door Gods genade invloed kan hebben. Ds. SIKKEL heeft met groot« waardeering en harteüjken dank gehoord, wat door den geachten referent is gesproken. Met instemming heeft hij de gedachten gevolgd, die door hem zijn ontwikkeld. Toch bleef er, toen Dr. Bavinck eindigde, by spreker een wensch over. Misschien is het een gevolg hiervan, dat hij het eerste deel van het referaat niet geheel heeft verstaan en het verband hem daardoor ontgaan is. Dr. Bavinck n.l. kwam tot het resultaat, dat voor een gedeelte van het gebied der wetenschap de zinnen de stof moesten garen en voor een ander deel het geloof, en dat het intellect nu èn op het gebied van de zienlijke dingen èn op het gebied van het geloof die stof moest verwerken, het intellect, dat als zoodanig niet behoort tot het geloof, maar tot het wezen van den mensch. Is dit zoo, dan vraagt spreker, of dan daaruit misschien niet kan afgeleid worden, dat er eene wetenschap, die zich alleen bezighoudt met wat het geloof als stof aanbiedt, onafhankelijk bestaat naast eene wetenschap, die zich bezighoudt met hetgeen door de zinnen is vergaard.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's

Veertiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1894

Jaarboeken | 207 Pagina's