GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Achttiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 39

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

uit alle landen kwamen de gediplomeerde doctoren naar Buda-Pesth om de Homoeopathie te bestudeeren. Maar aan onze universiteiten is zulk een immoreele pressie niet denkbaar. Dan is er nog iets. De Homoeopathie is geen afzonderlijke wetenschap. ' De medische faculteit is niet ongelijk aan hen die op een huis hebben toe te zien. Ons lichaam noemt de Heilige Schrift een tabernakel, een huis. Hoe dat huis is gebouwd, leert ons de anatomie; hoe er in geleefd wordt de psysiologie. Als er in dat huis nu iets hapert of van streek raakt, is de pathologie noodig om te zien wat het is; en eindelijk komt ter beantwoording van de vraag hoe het weer in orde komen moet, de therapeutiek aan de orde. Dit laatste gebeurt weer door twee afzonderlijke vakken. Is er iets niet in orde dan komt de chirurg; wordt er niet goed in het lichamelijk huis geleefd, dan komt de dokter. Nu is het duidelijk, dat alles op de therapeutiek aankomt. Al het andere is slechts hulpmiddel. De vraag, hoe het verstoorde weer in orde te brengen is natuurlijk de gewichtigste; en over die vraag loopt het verschil. De voorafgaande vakken blijven alzoo gelijk, en eerst in de therapeutiek gaapt de klove; al voegt spreker er dadelijk bij, dat de Homceopathie b, v- ook in de pathologie meer met het spiritueele rekent, dan de Allopathie. Zij rekent niet enkel met de stof, maar ook met de stemming, met den gemoedstoestand, met het temperament van den lijder enz. Spreker licht een en ander nader toe met het beeld van een huis, waar bij verbouwing of verbetering verschillende vakmannen aan den arbeid moeten, maar over de vraag, op wat wijze de verbetering moet worden aangebracht; beslist wordt door den bouwmeester. Daarop komt de inleider tot de vraag: heeft nu onze Universiteit reden om een leerstoel in de Homoeopathie op te richten? Allereerst wil spr. doen uitkomen dat in zulk een leerstoel geen partij kiezen voor de eene of de andere methode zou mogen worden gezien. Tot partijkiezen hebben we geen recht, tenzij het uit onze beginselen volgde en dat is niet aangetoond. Dat aan te toonen kan niet geforceerd worden; evenmin kan men decreteeren dat het op de lijn onzer beginselen ligt. Maar wel kan met zulk een leerstoel worden voorzien in een leemte, die op dit oogenblik in ons medisch onderwijs voorkomt, wijl men geen onderwijs in de Horaoeopathische methode geeft. Het oprichten van twee leerstoelen, de ééne voor de Allopathische en de andere voor de Homoeopatische methode, zou spr. op zichzelf toejuichen; maar nu dat niet onder ons bereik ligt, acht hij een Homoeopathische leerstoel het eerst aan de orde. Als aanbeveling daarvan zij in de eerste plaats gewezen op de sympathie, die de Homoeopathie onder onze geestverwanten vindt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Jaarboeken | 197 Pagina's

Achttiende Jaarverslag van de Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerde Grondslag - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1898

Jaarboeken | 197 Pagina's