GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1961-1962 - pagina 87

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1961-1962 - pagina 87

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

overdrachtsrede

Hoe anders wanneer de professoren werkelijk het universitaire ideaal grijpen. Dat zij daarin eenzijdig zijn, is onvermijdelijk. Predikant- en priesterschap, advocatuur, notariaat, de uitoefening der artspraktijk geschieden in verschillende trant en met het hoogleraarschap is dit evenzo. Tot faculteiten verenigd, openbaren de docenten genoegzame schakering. Bekwaamheid tot onderzoek en tot onderricht komen niet dermate gescheiden voor, als men het vaak voorstelt, i) Nevens het college dat een hoogtepunt moet blijven,2) is er het leergesprek, 3) heeft men de werkbesprekingen, is het mogelijk bij laboratoriumonderzoek of tijdens een rondgang langs de bedden der patiënten, de leerlingen iets bij te brengen. Professorale verbijzondering is geen nadeel. Vanuit de theologie of de letteren is een waardering mogelijk van de technische wetenschappen wier voortbrengselen het aanzijn der huidige samenleving mede bepalen. Econoom en docent in de aërodynamica kunnen de wegen naar ethiek en wijsbegeerte openhouden. Het geschiede met verstand. De classicus met de sectio caesarea in nauwer bekendheid te brengen of ter gelegenheid van een behandeling van hersentumoren bij caviae aandacht te vragen voor de transcendentale kentheorie door Kant ontwikkeld, lijkt minder gelukkig, maar zulks sluit bevredigender oplossingen niet uit. Volledig wordt nog al eens vergeten, dat ook van de leerlingen iets mag worden gevraagd. 4) Ongenoegzaam middelbaar onderwijs brengt aan de universiteit jonge mensen die daar niet horen. Zij is, wat men daartegen moge aanvoeren, een geprivilegieerde instelling in die zin dat zij er niet is voor ieder. Bijzondere begaafdheid veronderstelt zij niet, maar evenmin kleurloze middelmatigheid. Elke hoogmoedige zelfverheffing is uit de boze. De bevoorrechting om wetenschappelijk bezig te

^) F. M. Cornford: Microcosmographica Academica. Cambridge 1944, 11; F. L. Polak: Het hoger onderwijs op de helling of op een hellend vlak? 15-16. ^) Karl Jaspers und Kurt Rossmann: Die Idee der Universitat 74. ^) A. W. J. H. Hoitink: Reformatie van de universiteit. Tweede druk. Purmerend 1945, I6. *) Evenzo Abraham Flexner: Universities. American, English, German, 28.

79

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's

Jaarboek 1961-1962 - pagina 87

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1961

Jaarboeken | 188 Pagina's