GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1964 - pagina 119

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1964 - pagina 119

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

zial-Analytische antropologie verbonden met de Zekerheid van de Paradox-theologie, die de synthese van humanistische vrijheidsleer en het door B. behouden restant van de christelijkBijbelse Openbaringsleer tot stand moet brengen. In een geloofs-zekerheid: Inzake menselijke vrijheid, inzake de theoretische paradox en inzake de goddelijke genade-vrijheid, verbonden aan het „Ereignis" der verkondiging. En weer ontmoeten elkaar vrijheid en zekerheid. En wij ontdekken, dat B. zijn zekerheid gevonden heeft in deze synthese. Vervolgens, dat hij met deze synthese zijn vrijheidsleer „redt" als de leer van vrijheid in onzekerheid. Met één uitzondering: Zijn leer van goddelijke en menselijke vrijheid is geen moment onzeker. Zij staat bij hem buiten discussie. En terwijl hij iedere keer ieder mens meent te moeten ,,entsichern", kan hij niet nalaten, bij herhaling te schrijven, wie God wel en niet „kan" zijn, en wie God dus wel „moet" zijn; wie de mens wel en niet kan zijn, en wie hij dus wel moet zijn. Zekerheid, die aan vrijheid voorafgaat. Een geloofszekerheid, die als zodanig niet expliciet uit de verf komt, omdat Bultmann verslaafd is aan zijn Heidegger van ,,Sein und Zeit", aan zijn paradox van Kierkegaard, en aan zijn restant van een Schriftuurlijk Godsgeloof. Hij zou grote ogen opzetten, als iemand hem zou zeggen, dat het nu eindelijk eens tijd wordt, dat hij zich hiervan laat „entsichern". Naar eigen recept. Want hij zou nog dieper wegzinken dan de nihilist. Die immers van het goed recht van eigen nihilisme nog zeker is: Ook dat niet. Neen, ook dat niet. En wij duizelen gediaboliseerd weg in minder dan „Het Niets". Dan eerst is vrijheid wezenlijk correlaat met onzekerheid. De existentie-filosofische en de paradoxaal-theologische correlatie van vrijheid duurt ook maar zo lang als zij duurt. S. U. Zuidema Amstelveen.

119

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's

Jaarboek 1964 - pagina 119

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's