GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1964 - pagina 132

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1964 - pagina 132

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

brengen. Het belang hiervan moge blijken uit het feit, dat in 1961 aan de Nederlandse universiteiten de volgende aantallen cursisten voor een m.o.-dagopleiding waren ingeschreven: in Amsterdam 392, in Groningen 448, in Utrecht 126, in Leiden 36, in Nijmegen 16. Het is de commissie bekend, dat de Vrije Universiteit in 1959 is overgegaan tot de instelling van m.o.dagopleidingen voor natuurkunde, scheikunde, wiskunde en plant- en dierkunde. Voorts maakt zij hier ook met waardering melding van de Vrije Leergangen, die, hoewel uitgaande van een zelfstandige stichting, steeds de steun en de medewerking van de zijde der Vrije Universiteit hebben genoten. Ten aanzien van deze kwestie dient in de eerste plaats te worden overwogen, of het juist is, dat velen uit orthodoxe kring op neutrale onderwijsinstellingen zijn aangewezen nu de Vrije Universiteit (nog) geen middelbare opleidingen voor talen en geschiedenis biedt (naar deze opleidingen is de toeloop verreweg het grootst). Het incorporeren van m.o.-opleidingen in de universiteit zal het peil van deze opleidingen in vergelijking met dat van de bestaande middag- en avondopleidingen ongetwijfeld doen stijgen. Anderzijds zal een in de universiteit geïncorporeerde m.o.-opleiding de vergelijking met de normale universitaire opleiding in het desbetreffende vak niet kunnen doorstaan. Met name zal er een kwalitatief verschil in toerusting bestaan voor wat betreft de opleiding tot het leraarschap. Pro en contra wegen hier ongeveer tegen elkaar op. Anders wordt het indien men gaat letten op de behoefte aan opleidingen voor middelbare akten, met name die in de talen en de geschiedenis. Indien een ruim aantal personen de wens zou uiten tot het volgen van een m.o.-dagopleiding in universitair verband, zou het niet verantwoord zijn te dezer zake geen voorzieningen te treffen. Tegenover het bezwaar dat sommigen de weg van de minste weerstand zullen kiezen door zich voor een m.o.-opleiding te laten inschrijven, hoewel zij krachtens hun vooropleiding een universitaire studie zouden kunnen volgen, staat het voordeel dat anderen gebruik zullen maken van de wettelijke mogelijkheid via een studie voor een m.o.-akte een volwaardige academische graad te behalen. Voor een overwoekering van de eigenlijke academische studie door de studie binnen de universiteit voor de m.o.132

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's

Jaarboek 1964 - pagina 132

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Jaarboeken | 170 Pagina's