GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1966 - pagina 84

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1966 - pagina 84

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe kan het wetenschappelijk onderwijs dit aantal verwerken met een aanvaardbaar rendement, zodat de studenten nog enig plezier in hun studie hebben èn zodat de gemeenschap het nog betalen kan? Er zijn nu ongeveer 70.000 studenten. De eenvoudigste oplossing is dus om het aantal universiteiten en hogescholen te verdubbelen, óf alle bestaande instelUngen tweemaal zo groot te maken. Deze oplossingen zijn tot nu toe bij alle vormen van onderwijs, van het kleuteronderwijs tot de H.T.S. en de sociale academies toegepast. Ook bij de universiteiten zijn zij, zij het met enorme vertragingen en weinig planmatig, gebruikt. Is dit voor het wetenschappelijk onderwijs in te halen en ook in de toekomst nog verder bereikbaar? O m dit te discussiëren - oplossen is heel iets anders- wil ik statistisch materiaal gebruiken, dat ik tot het uiterste heb vereenvoudigd. Het gaat nu nl. niet om exacte cijfers, maar om een globale tendens. Het aantal studenten zal dus in de eerstkomende 15 jaar verdubbelen. N u is uit statistische onderzoekingen bekend, dat de meest verschillende verschijnselen in de wereld, een bepaalde groei-karakteristiek vertonen. Deze groei geschiedt volgens een exponentiële kromme, die gekarakteriseerd is door de tijd waarin de omvang verdubbelt. De meeste dingen in onze samenleving groeien echter langzamer dan een verdubbeling in 15 jaar, omdat ze samenhangen met de groei van de totale bevolking. Deze totale bevolking verdubbelt, afhankelijk van het beschavingspeil van het beschouwde land of ras tussen de 40 a 50 jaar. Nemen we aan dat Nederland nog geen onderontwikkeld gebied is en dus een bevolkingsverdubbeling heeft in 45 jaar, dan neemt het aantal studenten op het ogenblik dus viermaal zo snel toe als de bevolking. Dit is op zichzelf nog niet verontrustend, al zult U intussen wel bedacht hebben dat dit niet al te lang meer kan doorgaan, en er een afzwakking van de groeisnelheid zal optreden, die na 1980 een rol gaat spelen. De vraag die beslist is deze: hoe snel groeien de kosten van de opleiding van de studenten èn de kosten van het parallel met deze opleiding lopende wetenschappelijk onderzoek? Gedetailleerde cijfers hierover zijn om twee redenen moeilijk te hanteren: ie De kosten worden uitgedrukt in guldens, die in de loop der jaren niet dezelfde waarde behouden. 82

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's

Jaarboek 1966 - pagina 84

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Jaarboeken | 168 Pagina's