GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1972-1973 - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1972-1973 - pagina 25

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

werden maar al te graag op weinig waardige manier titels - zo bij ons in Harderwijk - verworven en enkele weken geleden gewerd mijzelfde mededeling dat een gulle onbekende onze universiteit een 'Spendenbetrag' van 15.000 D.M. ter beschikking stelde. Mijn dankschrijven inhoudend de op verzoek gedane mededeling waar gestort moest worden lokte een tweede brief uit met als voornaamste passage dat in het eerste epistel verzuimd was de voorwaarde op te nemen van een te verlenen doctoraat honoris causa. Wij leven op dit ogenblik in een diploma-maatschappij met de 'bullomanie' als een niet geheel onschuldig de universiteiten inzonderheid rakend verschijnsel. De toestand is nogal ingewikkeld. Het getuigschrift kan sociale verheffing ten gevolge hebben en deswege worden gezocht. Maar ook is er de lust bij sommigen om zich verder te ontplooien, en geeft de gemeenschap te kennen culturele verheffing op prijs te stellen. Tegelijk wordt, hetzij uit stoffelijke overwegingen, hetzij op meer geestelijke grondslag verdedigd dat ieder recht heeft op zelfverwerkelijking, dat sluimerend talent gelegenheid behoort te krijgen te ontwaken en dat dus elk onderwijsstelsel dat dit laatste niet veroorlooft geoordeeld staat. Men beveelt derhalve een ingrijpende omschakeling aan. Vroeger kon niet ieder studeren, die dit wenste. Thans willen verscheidenen - met de beste bedoelingen maar niet zelden in overdreven waardering van 'geijkt' kennen en kunnen - door radicale leerplichtsverlenging dat alle met de mogelijkheid om te studeren worden geconfronteerd. Belemmeringen met opvoeding en milieu verband houdend behoren snel te verdwijnen. Soms krijgt iemand de indruk dat de intelligentie volkomen kneedbaar, de begaafdheid goeddeels van de omgeving afhankelijk zou wezen, en dat gelijkheid van kansen inhield het brengen van allen tot een bepaald door ieder in de zelfde tijd te bereiken wetenschappelijk peil. Zou dit verloop van zaken niet gestuit worden door een geheel tegenovergestelde geestesbeweging, die wars van kennis en kunde het diploma zag als een door de samenleving afgedwongen prestatie met 'rechtse', geheel op het gangbaar maatschappelijk bestel afgestemde inslag, dan komen de huidige universiteiten en hogescholen voor ingrijpende beslissingen te staan. Tot dusver trachtten zij verscheiden doeleinden tegelijk te verwezenlijken. Zij beoogden hun leerlingen tot zelfstandige beoefening der wetenschap te bekwamen of ook tot het bekleden van betrekkingen, waarvoor een wetenschappelijke opleiding vereist is in staat te stellen. Voorts werd altijd gewezen op de niet gemakkelijk te omschrijven geesteshouding, de merkwaardige voeg in het karakter, die geleidelijk aan academici dank zij hun opleiding eigen moest worden. Zowel in de nadere vorm aan het wetenschapsideaal geschonken als in de keuze der functies waarbij de wetenschappelijke toerusting bezwaarlijk kan worden ge23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

Jaarboeken | 216 Pagina's

Jaarboek 1972-1973 - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1972

Jaarboeken | 216 Pagina's