GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1983-1984 - pagina 59

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1983-1984 - pagina 59

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

bij uitstek een gevarieerd beeld. Interessant is vooreerst de semantische analyse van het begrip 'werk' in cross-cultureel perspectief (Osgood, 1964). In sommige culturen is werk een deugd, in andere een noodzakelijk kwaad. In sommige culturen is succes een goddelijk teken van waardering, in andere iets dat tot een minimum moet worden beperkt om de mens niet hoogmoedig en gierig te maken. De waardering van werken kan in alle variëteiten voorkomen, tussen die van de Hunza in Kashmir, die iedere dag werken van 4.00 uur in de morgen tot het moment van slapen gaan (zij het vaak onderbroken voor eten, praten of rusten), en waar ook geen term voor vrije tijd of vakantie bestaat, en anderzijds van de hogere klasse in Korea, die de voorkeur geeft aan bedelen of zelfs sterven boven het verrichten van handenarbeid en waarbij de lengte van vingernagels een teken is van aristocratie (Triandis, 1973). Afhankelijk van de ecologische omgeving wordt de inhoud van het begrip werk op uiteenlopende wijze gevuld: activiteiten als landbouw, jagen, handel, oorlogvoeren, bestuurs- en administratieve werkzaamheden worden soms gevat onder het woord, equivalent aan ons 'werk', soms onder het equivalent van 'leisure'. Het is welhcht interessant zich af te vragen hoe zich in een land als Japan, zeker in de na-oorlogse explosieve industriële groei, een arbeidsethos ontwikkelde, dat sterke overeenkomsten vertoont met de 'Protestant work ethic'. Uiteraard zijn er ook verschillen, waarvan wellicht de voornaamste is een extreme identificatie met de organisatie, als gevolg van of versterkt door het in elk geval tot voor kort geldende beleid van levenslange aanstelHng. Maar de ijver, consciëntieusiteit, motivatie en inzet doen aan de tot voor kort in West Europa en Amerika prevalerende arbeidsoriëntatie denken. Een eigensoortige combinatie van Zen Boeddhisme en Confucianisme lijkt hiervoor verantwoordelijk (Misumi, 1983). In het Zen Boeddhisme staat de persoonlijkheidsvorming voorop. De waardering van werken dient ook in dit hcht te worden gezien. Alle soorten werk, van hoog niveau intellectueel werk tot eenvoudige handenarbeid kan bijdragen tot deze persoonlijkheidsvorming; als men het maar zó verricht, dat men er zelf door rijpt, o.a. door de vruchten van het werk te waarderen, maar deze ook te kunnen delen met anderen. Het Confuciaanse element is meer pragmatisch van aard. Goed opgezet en efficiënt uitgevoerd werk dat bovendien gericht is op hulp en steun voor de groep waarvan men deel uitmaakt wordt positief gewaardeerd en aangemoedigd. Het is niet onwaarschijnlijk dat deze beide elementen in samenhang met de zojuist genoemde sterke identificatie met de organisatie, hebben geleid tot de hoge arbeidsmotivatie, de sterke betrokkenheid en de centrale positie van de werkrol in Japan. 4. Werk-centraliteit in het licht van de structuur van de betekenis van werken In een poging iets meer inzicht te krijgen in de structuur van de betekenis van werken voor het individu in relatie tot de centraliteit van werken, willen we enkele resultaten uit het voornoemde onderzoek 'Meaning of Working' presenteren (zie ook MOW/International Research team, 1981). 57

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Jaarboeken | 126 Pagina's

Jaarboek 1983-1984 - pagina 59

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Jaarboeken | 126 Pagina's