GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1983-1984 - pagina 47

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1983-1984 - pagina 47

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

den gepresenteerd en zal moeten worden aangegeven welke van de hierboven genoemde determinanten aantoonbaar verantwoordelijk kunnen worden gesteld voor de cijfers in kwestie, waar andere determinanten, ook weer aantoonbaar, vrijuit gaan. Met het oog op zowel deze diagnostische gesprekken als de vraag welke corrigerende of preventieve maatregelen terzake gewenst zijn, lijkt een beroep op de deskundige service van het Bureau Onderwijsresearch voor de hand te liggen. Propedeuse-slaagpercentages zijn derhalve wel degelijk beleidsrelevant. Men denke echter niet primair aan beleid terzake van toewijzing of inhouding van middelen. Wel aan facultair gerealiseerd en centraal bewaakt onderwijskundig beleid, gericht op een verantwoorde bijstelling van het onderwijssysteem en gebaseerd op een eerlijke en genuanceerde diagnose. Ik dank U voor Uw aandacht.

*) LITERATUUR — Verheul, H. (1983), 'Finem Respice'. Amsterdam: Vrije Universiteit. — Drenth, P.J.D, & Hoolwerf, G. (1972), 'Hernormering testserie hoger niveau'. Amsterdam: Swets & Zeitlinger. — Mennes, M.A. (1983), 'Van fantasie naar werlcelijl<heid'. Onderzoelc van Onderwijs, 1983, 2, 25-30. — Van Schravendijli, J.P. (1983), 'Rendement economisch bezien'. Onderzoek van Onderwijs, 1983,4, 52-55. — Welmers, H. & De Swart, J.H. (1983), 'Doelmatigheid'. Onderzoek van Onderwijs, 1983, 4, 61-63. — De Groot A.D. (1972), 'Selectie voor en in het hoger onderwijs'. Den Haag: Staatsdrukkerij. — Van Os, W. & Pijpers-Drenth, F. (1984), 'De propedeuse bij twee studierichtingen, een herhaalde evaluatie'. Paper Onderwijsresearchdagen 21-22 mei 1984, Tilburg. — Knippenberg, W.J.M. & Loos, F.A. (1983), 'Doelmatig hoger onderwijs? Verhoging van het studierendement'. Delftse Universitaire Pers. — Wilbrink, B. (1980), 'Toetsen, herkansen, studievertraging: achterliggende mechanismen'. Onderzoek van Onderwijs, 1980, 2, 7-11.

45

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Jaarboeken | 126 Pagina's

Jaarboek 1983-1984 - pagina 47

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1983

Jaarboeken | 126 Pagina's