Jaarboek 1985-1986 - pagina 89
Naar aanleiding van het perceptor-onderzoek onder eerstejaars studenten naar de motieven voor hun keuze van de VU besprak het college het voorlichtings- en promotie-beleid. Na bespreking van de Evaluatieve nota Centrum Dienstverlening Ontwikkelingssamenwerking (DOS) adviseerde het college tot voortzetting van het centrum. Het college besprak een notitie van de rector over de verantwoordelijkheid van de universiteit bij ongewenst gedrag van studenten. Het college was het eens met de strekking van deze notitie: niet-congnitieve aspecten, zoals levens- en wereldbeschouwing, voorwetenschappelijke uitgangspunten en opvatting over de ethiek van het vak kunnen in het onderwijs wel aan de orde komen, maar toetsing op dit gebied is niet gewenst wegens gevaar van indoctrinatie en dogmatische inquisitie die tot 'Berufsverbote' zou kunnen leiden. Wanneer er sprake is van ongewenst en hinderlijk optreden dient er tuchtrechterlijk en preventief opgetreden te worden (mogelijke maatregelen: berisping, waarschuwing, tijdelijke verwijdering, herinschrijving onder condities, geen herinschrijving); bij rechtsovertreding wordt de strafrechter ingeschakeld, eventueel gevolgd door tuchtrechterlij ke, preventieve maatregelen. Ongewenste attitudes ten aanzien van de beroepsethiek kunnen in sommige gevallen via stage of co-schappen aan toetsing onderworpen worden. De conclusie is dat er via onderwijs, begeleiding, en supervisie veel gedaan kan worden op dit gebied, maar dat de middelen op het vlak van toetsing, examinering en diplomering uiterst beperkt zijn.
87
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985
Jaarboeken | 184 Pagina's