GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Jaarboek 1986-1987 - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jaarboek 1986-1987 - pagina 39

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

was afgenomen, voor nadere reflexie open bleef was: hoe kunnen attituden, waarden, politieke en levensbeschouwingen en met name het daaruit voortvloeiende gedrag object van onderwijs zijn en — vooral — op zodanige wijze getoetst worden dat dit corrigerende, preventieve of sanctionele repercussies kan hebben. Een enkele opmerking hierover. Laten we in dit verband eerst de volgende onderscheidingen maken: - Levensbeschouwingen, politieke en maatschappelijke visies, die niet direct zijn gerelateerd aan wetenschappelijke activiteiten (a). - Vóór-wetenschappelijke uitgangspunten en waarden als context en draagvlak voor wetenschappelijke reflexie en onderzoek (b). - Opvattingen over ethiek, normen en waarden wel direct verband houdend met wetenschappelijk onderzoek of het uitoefenen van een wetenschappelijk beroep (c). Men denke hierbij bijvoorbeeld aan grensvragen bij biologisch of chemisch onderzoek, medische ethiek, gedragscode voor psychologen, ethische vragen in journalistiek en communicatie, e.d. Als het goed is zal het onderwijs — zeker aan de Vrije Universiteit — expliciet en uitvoerig de niet- of vóór-wetenschappelijke, wijsgerige of ethische vragen aan de orde stellen. We denken daarbij uiteraard aan die genoemd onder a, maar binnen het vak-wetenschappelijk onderwijs met name aan die genoemd onder b en c. Evenwel met betrekking tot toetsing is naar mijn mening de grootst mogelijke reserve op zijn plaats. Ten eerste zou een dergelijke toetsing — in veel gevallen ten onrechte — suggereren dat er wat dit betreft ondubbelzinnige "goede" en "foute" opvattingen bestaan. Ten tweede zou het onderwijs ter zake gevaarlijk snel een indoctrinerend karakter krijgen en ten derde zet het de deur open voor dogmatische inquisitie. Anders gezegd, in het wetenschappelijk onderwijs is er geen ruimte voor de toetsing van religieuze, ethische of politieke opvattingen. Wel moet daarbij worden opgemerkt dat dit uiteraard niet geldt voor de kennis van de gedragscodes, professionele ethiek en normatieve regels voor onderzoek. Doch slechts wanneer ongewenste opvattingen zich vertalen in ongewenst gedrag tijdens co-schappen, practica of stages, en dit gedrag vormt mede een regulier punt van beoordeling, kan dit een goede grond voor diskwalificatie vormen. Heeft een universiteit vervolgens wel een toetsende, corrigerende functie met betrekking tot uitingen van opvattingen, attitudes en overtuigingen die naar algemene binnen de universiteit gangbare criteria beoordeeld weinig steun of sympathie verdienen? Ten aanzien van deze vraag weer een paar onderscheidingen: - Ten eerste kunnen die uitingen de vorm aannemen van het geschreven of gesproken woord, hetzij via formele kanalen (scripties, tentamens, discussies tijdens seminars en werkgroepen) hetzij door middel van niet officieel in het onderwijsprogramma voorkomende wijzen van communicatie (studentenkrant, socië37

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Jaarboeken | 174 Pagina's

Jaarboek 1986-1987 - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

Jaarboeken | 174 Pagina's