GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

1904 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 15

Bekijk het origineel

1904 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 15

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

11 aan het woord uit Exodus 15:26: Ik ben de Heere uw Heelmeester; aan de bepaling (Exodus 21:19), dat men, wanneer men iemand had geslagen, zoodat hij een poos ongeschikt was voor den arbeid, hem geven moest, wat hij had verzuimd, en hem volkomen moest laten heelen; aan de wet der melaatschheid, waar de priesters toch wel als artsen schijnen op te treden: zi,i moesten in elk geval de kwaal genoegzaam bestudeerd hebben, om over haar te kunnen oordeelen. Ik noem u Jesaja 1:6: Van de voetzool af, tot het hoofd toe, is niets geheel aan hetzelve, maar wonden en striemen en etterbuilen, die niet uitgedrukt noch verbonden zijn, en geen derzelve is met olie verzacht. De vraag in Jeremia 8:22: Is er geen balsem in Gilead, is er geen heelmeester aldaar? Ezechiël 3 0 : 2 1 : Menschenkind, Ik heb den arm van Pharaö, den koning van Egypte verbroken, en zie hij zal niet verbonden worden met pleisters op te leggen, met een windeldoek om te doen om dien te verbinden, om dien te sterken, dat hij het zwaard houde. Was het gebruik van medicijnmeesters, en van Gileads kostelijke balsem, en olie en pleisters en windeldoeken misschien alles zonde in Israël, en handelde Jesaja tegen den Goddelijken wil en uit ongeloof, toen hy in de dagen van Hiskia's krankheid zeide: laat ze nemen een klomp vijgen, en tot een pleister op het gezwel maken, en hij zal genezen? Wanneer ik lees, wat er in onze dagen geschreven wordt van de zoogenaamde Goddelijke genezing, dan komt mij wel eens de geschiedenis van Naaman den Syriër in de gedachten. De weg, waardoor God genezen wil, behaagt niet, men wil het buitengewone. Was God niet machtig te genezen, zonder die wasschingen tot zevenmaal in de Jordaan ? Zie, zegt Naaman bij zichzelven: Hij zal zekerlijk uitkomen, en staan, en den naam des Heeren zijns Gods aanroepen, en zijne hand over de plaats strijken en den melaatsche ontledigen. O, zeker, zóó had het gekund, indien het God zóó behaagd had; maar zoo oud de geschiedenis der krankheden is, zoo oud schijnt toch ook wel de zegenrijke werking, die God verbonden heeft aan vele door Hem zelf ons gegeven middelen ter genezing. Ik noemde een en ander uit het Oude Testament, en reeds zagen wij hoe onze Heere Jezus wel over geneesmiddelen sprak, maar hun gebruik niet afkeurde, en zijdelings goed en noodig oordeelde. Ook van zijne discipelen lezen we in Markus 6, dat ze de kranken met olie zalfden en hen gezond maakten; en is nu zeer zeker die genezing een wonderdadige, en die zalf hier niet in den gewonen zin als geneesmiddel te beschouwen, maar meer als een zinnebeeld der genezing, die wonderdadig bewerkt werd, krachtens de hun van den Heere ver-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 136 Pagina's

1904 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 136 Pagina's