Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

1904 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 5

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

1904 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 5

2 minuten leestijd

Sde Jaargang. No. 1.

1904.

Orgaan van de Christelijke Yereeniging Yan Natuur- en Geneeskundigen in Nederland. ONDEK KED ACTIE VAN

Dr. L. BOUMAN, Arts te Loosduinen, Eedacteur-Gérant, E. A. KEUCHENIUS, Arts te Ermelo, Secretaris der Eedactie, Dr. C. D. CRAMER, Arts te Geldermalsen. INHOUD: BAVINOK: Het levensreclit der ongeboren vruclit. — "WIERINGA: Ge-

nezing van ziekte op het gebed. — Ledenlijst. — Bibliotheek.

Het levensrecht der ongeboren vrucht.') Bij Grieken en Romeinen en in het algemeen bij de Heidenen werd vruchtafdrijving in theorie geoorloofd geacht en in de practijk, vooral b. V. in den Keizerstijd, veelvuldig toegepast. Het foetus werd nog niet als een mensch, als een persoon met rechten beschouwd. De ouders konden er mede doen wat zij wilden Zelfs tot lang na de geboorte hadden de ouders vrije beschikking over het leven hunner kinderen. Kindermoord was een wijdverbreide zede. De Heilige Schrift neemt een gansch ander standpunt in. Niet alleen gaat zij er van uit, dat God de Schepper en Beschikker van het leven is, maar zij verbiedt uitdrukkelijk den doodslag eens menschen, Exod. 20:13, omdat hij naar Gods beeld is gemaakt. Gen. 9 : 6 . Dit gebod strekt zich ook tot de ongeborene kinderkens uit. Want niet alleen is God de Insteller en de Zegenaar van den echt en zijn de kinderen een erfdeel des Heeren, Gen. 1 2 : 2 ; Deut. 2 8 : 4 ; Ps. 113:9; 127:3; 128 : 3; Spreuk. 17 : 6. Maar bepaaldelijk leert ons Gen. 38: 9, 10, dat de daad van Onan, en Exod. 21:21, 23, dat het dooden van eene ongeborene vrucht zonde en dus strafbaar is. Hiervan ging de Christelijke kerk uit bij het bestrijden van allerlei heidensche zonden die met het zesde gebod in strijd zijn: vruchtafdrijving, kindermoord, het te vondeling leggen, zelfmoord, gladiatorenspelen enz. Met name heeft het den mensch, ook het ongeboren kind, als rechtssubject erkend en zoo in de Christenlanden doen eerbiedigen. Eenparig hebben Kerkvaders, Scholastic!, Roomsche, Luthersche en Gereformeerde (zooals Calvijn, Voetius e. a.) theologen vruchtafdrijving veroordeeld. De verschillende meening over het ontstaan der ziel (traducianisme of creatianisme) had daar geen invloed op. ) Uit de Vergadering van 12 Mei 1903 in het Gebouw „Excelsior" te Amsterdam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 136 Pagina's

1904 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 5

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1904

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 136 Pagina's

PDF Bekijken