GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1947 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 90

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

84 leervakken als gymnastiek, nuttige handwerken, verkeersregels, telefoneeren, correspondeeren en allerlei begrippen uit de rekenkunde, aardrijkskunde, land- en volkenkunde, kosmografie, mineralogie e.a. die blijkbaar nog piet tot overlading van het lesrooster worden geacht. De school is ontstaan uit de overtuiging der ouders, dat een deel der opvoeding hunner kinderen beter tot zijn recht komen kan in groepsverband onder deskundige leiding, dan door hen persoonlijk. Die overtuiging heft hun verantwoordelijkheid niet op; doch het getuigt juist van een hooge opvatting daarvan wanneer zij dan ook zorgvuldig nagaan welke leervakken zij van de school hebben te verlangen. Hiertoe behoort stellig het leervak mondverzorging. 21. Vrijwel alle bezwaren komen voort uit misverstand omtrent dit leervak. Daaronder valt noch extractie, noch kiespijnbehandeling, noch wortelkanaalbehandeling, noch 'het maken van gecompliceerde vullingen of iets dergelijks. Onderricht in mondverzorging leert de kinderen in groepsverband het hoe en waarom van persoonlijke verzorging van het gave gebit. Door regelmatig oefenen, door periodieke deskundige controle en mondreiniging, door zorgvuldige inspectie van het glazuur telkens wanneer een nieuw element in den mond te voorschijn gekomen is, door zorgvuldig herstel van ieder aangeboren of beginnend glazuurdefect in 't vroegst mogelijke stadium en op de eenvoudigste wijze. In de hoogere klassen zullen zich daaraan gemakkelijk kunnen aansluiten lessen over bouw, groei, ontwikkeling van het menschelijk lichaam, over lichaamsonderhoud, gezondheidszorg, hygiëne en dergelijke, voor zoover dit op dien leeftijd noodig te achten is. 22. De moeilijkheid van het vinden van een goede methodiek voor dit onderricht is voor een deel gevolg van het feit, dat nog geen eenstemmigheid bestaat over de plaats en de taak dezer leerkrachten in de school; voor een deel ook daarvan, dat er ten onzent nog geen speciale opleiding met effectus civilis voor bestaat. De opleiding en bevoegdheid der tandartsen garandeert noch didactische bekwaamheid noch duurzame bereidheid voor dezen vorm van lagere-school-onderwijSi, die ook voor onderwijsdeskundigen nog nieuw en vreemd is. 23. In Amerika heeft men voor dit bij uitstek vrouwelijk beroep wettelijk-erkende mond-verzorgsters (dental hygiënists) opgeleid en te werk gesteld. Haar taak is beperkt tot regelmatig didactischen arbeid in de scholen, inclusief systematische mondreiniging en revisie van elk kindergebit. De zuiver prophylactische therapie-in-engeren zin, namelijk het maken van fissuurvullingen, wordt, in nauwe samenwerking met de school, door een tandarts verricht in de scholen zelf of in een

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 158 Pagina's

1947 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 90

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 158 Pagina's