GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1951 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 95

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

RONDBLIK

83

En zo heeft de arts het te zien: leven is gezondheid. Gezondheid is : zich goed gevoelen, maar het is ook: bereid zijn tot een offer. Gezondheid is niet doel op zichzelf; maar is zinvol. Wat is de zin van dit leven? Wat is de zin van de gezondheid? Leven is antv/oord geven; antwoord op een stem, die ons iets te zeggen heeft. Die Stem is het Woord Gods, waarvan het heet: dat het niet ledig weer zal keren. Zo gezien is de mens niet maar een „Beseelter Leib", maar is hij „in die grosze Welt des Geistes aufgenommen". Na een ziektegeschiedenis, waar de spreker uit demonstreerde, dat onze berekening nooit helemaal opgaat, en hoe er telkens verrassingen zijn, zeide Siebeck naar aanleiding van de therapie: ,,Alle middelen hebben pas zin wanneer men ze ziet in hun speciale werking voor die speciale patiënt." ,,Nicht was er einnimmt, und was er befolgt, sondern wie es gescheht". Bij het behandelen van de genezing waarschuwde spreker voor het gevaar, dat wij ons zouden identificeren met Christus, de Geneesheer. Bij Jezus worden de zieken genezen, indien Hij geloof aantreft. Dan worden lijden en nood opgeheven in Zijn barmhartigheid, in Zijn vergiffenis. Kunnen wij dit ook doen? — zo vroeg spreker. De zonde vergeven en genezen? Zeker niet — bidden en de handen opleggen is niet verboden. De Schrift toont ons dat nadrukkelijk. Maar laat ons oppassen voor overmoed en waan — wij hebben geen krachten, die God alleen heeft. Wanneer men het begrip zonde invoert in het medische denken, dan schijnt dat daarin verzeild als een corpus alienum. Hoort dat er nu wel bij? Dat een zieke ziek zou zijn vanwege zijn zonden? Is dat niet een shock voor het medisch denken? Toch kon men hier niet lichtvaardig overheen lopen. Bij de geslachtsziekten zal wel haast ieder toegeven, dat er toch wel verband kan zijn tussen zonde en ziekte. Maar hoeveel ziekte is er zonder aantoonbare zonde?, en hoeveel manifeste zonde zonder ziekte! De psychotherapeuten zeggen ons: Veel ziekten ontstaan uit „Fehlhaltungen, Schuldgefühle, und Solche". Aan de tweespalt in ons binnenste worden we ziek. Waarom zouden we dit geen fout, d.i. ,,zonde" noemen? Maar niet alle psychotherapeuten redeneren zo, en de meeste zijn zeer gereserveerd. Hoeveel onheil is uit deze combinatie zonde en lijden ontstaan? Hoeveel werkelijke geesteszieken zijn er door deze samenvatting gekomen? Jezus zegt van de blindgeborene (Ev. v. Marcus): het is niet om zijn zonde. De schuldgevoelens uit de psychiatrie hebben niets te maken met de schuld door de zonde. Schuld in deee zin is: mea maxima culpa, en deze is niet vatten in welke psychologische ontleding ook. Hoe wij ons van onze schuld bewust worden, is psychologisch nog wel te verstaan. Maar wat de schuld is, dat weten we alleen als we horen : „l'appèl du Dieu vivant". Het is het vergrijp tegen Zijn wet.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 224 Pagina's

1951 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 95

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1951

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 224 Pagina's