GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 26

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

14

R. VEDDER b v psychosen by doven, is te gering om hierover een oordeel uit te spreken

2

In theorie zijn er veel maatschappelijke mogelijkheden voor doven, maar in de practijk zijn er beperkingen, omdat alle beroepen, waarbij het aankomt op tussenmenselijk contact en waarbij de taal, de spraak en het gehoor een rol spelen, uitvallen. Zelfs eenvoudige administratieve arbeid stuit om bovengenoemde redenen op moeilijkheden De dove kan zich het best handhaven wanneer hij m zijn werk kan concurreren met de horende Dat wil dus zeggen op het manuele vlak montagewerk, metaalbewerking, meubelmaker, kleermaker, schoenmaker, tandtechnicus, typograaf en dergelijke Ook voor geografisch tekenen worden wel doven gebruikt Tenslotte zijn de doven ook geschikt voor het werk aan de lopende band

De heer Sterk van de Weg vraagt : Is het schijn, of toch werkelijkheid, dat doven toch met meer wantrouwen het mensdom tegemoet treden'' Antwoord

spreker :

BIJ dove kinderen is het wantrouwen zoker met uitgesproken, bij het ouder worden ontstaat bij een aantal doven een wantrouwende instelling Hoe sterk dit wantrouwen is, hangt af van de karakterstructuur van de dove De heer Woltjer

vraagt

a) Ib bij de doofstomheid alle stomheid secundair' b) Hoeveel leerlingen heeft Effatha' 0 Wordt systematisch geprobeerd geluidstrillmgen in lichttrillingei^ om te zetten en zo geluid te laten .jZien"' Antwoord

spreker

a) De stomheid is altijd secundair aan de doofheid Het kind dat de ander met hoort spreken en zijn eigen spraak niet hoort, gaat niet uit zichzelf spreken b) Effatha heeft momenteel 350 leerlingen c) Van de z g ..visible speech" wordt bij het onderwijs geen gebruik gemaakt Het gaat bij het onderwijs om het aanbrengen van taal en niet om het aanleren van visuele klankpatronen Om deze klankpatronen te begrijpen moeten er eerst begrippen worden gevormd en het kind zou moeten leren deze begrippen te koppelen aan de zichtbare patronen Of het aflezen van deze patronen eenvoudiger is daii het spraakaflezen van de mond, is ook nog de vraag De heer Van der Zwan

vraagt:

1 Wat denkt u van de „hoorstomheid"? 2 Ziet U verschil tussen visuele en gehoortypen' 3 Hoe staat 't met 't geloofsleven van deze mensen? Antwoord 1

spreker

Tegenover de diagnose „hoorstomheid" sta ik sceptisch Men wil

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's