GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 53

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

GENEESKUNST EN EXISTENTIALISME

37

heeft gemaakt, die als mens tegenover hem staat, dan zal dit alles die sfeer van vertrouwen scheppen, welke nodig is voor een effectieve behandeling en waarbinnen het geneeskundig handelen zijn optimale waarden vindt. Reeds in 1910 schreef K u s s m a u 1 i **), dat de geestelijke inponderabiliën geen geringere rol spelen dan specula en reagentia, bistouris en zagen. De voortreffelijke wis-, schei- of natuurkundige kan volkomen ongeschikt zijn voor arts. Het rechte woord te rechter tijd gesproken uit de mond van een ervaren, humaan arts, heeft dikwijls grotere uitwerking dan de beste geneesmiddelen. Terecht merkt V a n B a l e n op, dat deze vertrouwenspositie slechts te bereiken is als wij ons voelen minister non magister naturae, als wij ons zo goed mogelijk inleven in de dienende functie van ons beroep. Want voor het slagen in de practijk zijn niet alleen nodig wetenschap en techniek, maar bovenal mensenkennis, sociale tact en goede manieren. Alleen een goed mens kan een goed geneesheer zijn, of zoals E r w i n L i e c k het eens uitdrukte: ,^Es ist eine alte Erfahrung dass innerlich gefestigte, religiose Aerzte oft auch ausgezeichnete Therapeuten sind. Die Kraft kommt ihnen weniger aus dem Wissen als aus dem Irrationalen". Het is daarom geen toeval, dat de Fransen plegen te spreken van l'art de guérir. In haar volmaaktheid is deze kunst een aangeboren gave, maar ook minder begenadigden kunnen door ernstige studie en door grote voorgangers tot voorbeeld te nemen een hoogte bereiken, welke hun veroorlooft de zieke ook in dit opzicht tot zegen te zijn ( H y m a n s v a n d e n B e r g h ) . Uit deze beschouwingen volgt, dat naast de kennis de irrationele factoren de andere pijlers zijn waarop het gebouw der geneeskunst rust. Kennis van ziekte is nodig natuurlijk, maar even onontbeerlijk zijn geestdrift, toewijding, verantwoordelijkheidsgevoel, liefde en vertrouwen. Zonder deze, aldus V a n R y n b e r k , hebben al de cerebrale kennis en het manueel kunnen van de arts slechts de waarde van onvruchtbare machinale vermogens. Eerst de bezieling door het transmateriële, door warmte van hart en gevoel, maken de afgestudeerde tot een ware geneesheer. Heel duidelijk heeft N i e t z s c h e i ^ ) dit irrationele in de geneeskunst geformuleerd toen hij schreef: „De hoogste geeestelijke vorming van de geneesheer is niet bereikt, wan neer hij op de hoogte is van de nieuwste methoden, snel kan besluiten van uitwerkingen tot de oorzaak waardoor de diagnostici eertijds beroemd geworden zijn, hij moet bovendien een welbespraaktheid bezitten, die zich aanpast aan ieder individu, en hem de diepste geheimen ontlokt; hij moet een mannelijk uiterlijk hebben, waarvoor blohartig-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's