GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 231

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

188

J. LEVER

gevolgd bekend zijn, ons vervolgens ook kunnen omkeren en door deze lijnen te extrapoleren een visie op de toekomst kunnen krijgen. Wat is het evolutie-perspectief? Over de toekomst wordt tegenwoordig veel geschreven. Men denke aan „De maatschappij der toekomst" van Van Riessen, aan „The challenge of man's future" van Harrison Brown, aan „Brave new world" van Aldous Huxley, „1984" van George Orwell, of aan ,,The next million years" van de naar zijn grootvader genoemde Sir Charles Galtoia Darwin. In al deze boeken gaat het voornamelijk over de economische, sociale of politieke ontwikkeling. Wij willen in het volgende echter onze aandacht richten op een drietal beschouwingen over de toekomst die vanuit de sfeer van de biologische wetenschap zijn voortgekomen. De eerste auteur die wij hier kort zullen behandelen is Julian Huxley i), de in 1887 geboren prominente Engelse zoöloog, die o.a. aan de universiteiten van Oxford en London verbonden is geweest, en b.v. ook enkele jaren secretaris-generaal van de Unesco was. Deze heeft in meerdere werken belangrijke bijdragen geleverd voor een beter begrip van de biologische zijde van het evolutie-vraagstuk. Daarnaast schreef hij verscheidene boeken met een veel ruimere strekking. Vooral twee daarvan, die in 1957 in laatste versie verschenen, zijn voor ons onderwerp van betekenis, nl. „New bottles for new wine" en „Religion without revelation". In beide werken gaat het over de vraag naar de rol en de bestemming van de mens in deze werkelijkheid. Huxley is van mening dat, dank zij de enorme kennistoeneming in vrijwel alle takken van wetenschap, deze vraag momenteel beantwoord kan worden. Hoe langer hoe meer komt de wetenschap tot het besef, zegt Huxley, dat deze gehele werkelijkheid opgenomen is in één enkel proces. Aan dit allesomvattende proces zijn drie phasen te onderscheiden. De eerste, de cosmologische phase, omvat op een zeer klein gedeelte na het gehele universum. Zij werkt met behulp van eenvoudige physische en chemische interacties, waarbij het tempo van verandering langzaam is. Haar producten vertonen een beperkte gevarieerdheid en bereiken slechts een laag organisatiepeil. Nergens in deze phase bemerken wij enige mentale activiteit. ^ Kleinzoon van de reeds eerder genoemde T. H. Huxley, en broer van Aldous Huxley.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's

1959 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 231

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1959

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 295 Pagina's