GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 203

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

HOMOSEXUALITEIT

163

variatie is in het sexuele gedrag van de mens, o.a. ook door sociale en culturele verschillen bepaald. Voorts zien we, dat in het sexuele gedrag van man en vrouw veel overeenkomst bestaat en dat de verschillen tussen de sexen grotendeels als nuance-verschillen zijn op te vatten, wat betreft het sexuele gedrag. In dit verband moeten wij nog even terugkomen op de vraag naar de verschillen tussen man en vrouw. Een veel voorkomend misverstand, dat men telkens weer vindt nagepraat, is wel de opvatting dat er geen 100 % man of vrouw zou bestaan. Wat verstaat men dan eigenlijk onder een echte man of vrouw? Dat zou dan een theoretische constructie zijn, zonder zin. Men zegt ook vaak, dat ieder mens bisexueel van aanleg is, daar hij afkomstig is van een man en een vrouw. Dat is weer zon goedkope algemeenheid, die scherp denken belemmert. Van Margaret Mead kunnen wij leren, dat deze begrippen over mannelijke en vrouwelijke eigenschappen voor een groot deel willekeurige constructies zijn. Natuurlijk kunnen zowel mannen als vrouwen agressief en actief zijn, of ook het tegendeel: volgzaam, vreedzaam, zorgzaam. Het is volkomen vanzelfsprekend, dat beide geslachten veel gemeen hebben in hun psychische eigenschappen. Mannen en vrouwen zijn mensen. De mens brengt een bepaalde aanleg mee. Soms is deze aanleg zo gestoord, dat hij in elke omgeving afwijkend moet zijn. Dikwijls weet hij zijn eigenschappen voldoende aan te passen aan de eisen van de maatschappij in welke hij leeft. Gelukt hem dat niet, dan ontstaan stoornissen, eventueel ook zich uitend in sexuele inversie. In dat laatste geval is iemand dus afwijkend, doordat zijn aanleg zich niet laat verenigen met wat de maatschappij hem opdringt. Wie in de ridderstand geboren werd, moest heldhaftig en strijdvaardig zijn. Wie bij de Mundugumor op Nieuw Guinea met de navelstreng om de hals geboren wordt, moet artistieke neigingen hebben. Wie bij de Arapesh geboren wordt, moet, hetzij man of vrouw, zachtaardig en vredelievend zijn. Wie bij ons als vrouw geboren wordt, moet zacht, wat volgzaam, sexueel niet te actief, zorgzaam zijn. Wee degene, die deze rol, door de geboorte bepaald, niet ligt. De aanpassing wordt door de omgeving geëist. De opvoeding en de cultuur waarin wij leven bepalen ons gedrag, ook ons sexuele gedrag, althans ze trachten dat te bepalen. In de dieptepsychologie werd dit van een bepaalde zijde belicht. Maar ook de gedachte der voorwaardelijke reflexen als bepalers van het gedrag is in dit verband van belang. Deze leer van Pavlov wordt dikwijls onderschat in haar belang

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 203

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's