GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 202

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

162

M. ZEEGERS

geldt volgens Boss zeker ook voor de homosexualiteit. Hij beschrijft een geval waarbij hij aan de aanleg een grote plaats toekent, een geval dat veel gelijkenis vertoont met de hoofdpersoon uit het mooie en fijngevoelige boek The well of loneliness. ad 6. Met iets meer nadruk wil ik hier nog de laatste door mij genoemde theorie naar voren brengen, daar deze theorie dikwijls nog weinig aandacht schijnt te hebben getrokken. Margaret Mead heeft vele ethnologische onderzoekingen gedaan in het gebied van de Zuidzee en speciaal ook op Australisch Nieuw Guinea. Vooral in haar studie over Sex and temperament in three primitive societies kon zij duidelijk aantonen, hoe het gedragspatroon van man en vrouw sterk cultureel bepaald wordt. Door voorbeeld en opvoeding en wijze lessen dringen wij de kinderen een bepaald gedrag op, dat volgens de opvattingen van onze cultuior behoort bij het mannelijke, resp. vrouwelijke geslacht. Het jongetje moet niet met poppen spelen en niet handwerken, het meisje moet niet jongensachtig zijn in haar spelletjes enz. Margaret Mead wijst er op, dat in andere culturen heel andere maatstaven gelden. Er zijn culturen, waar de man meer de rol speelt, die ten onzent meest aan de vrouw wordt toebedacht: zich versieren, feesten organiseren onder het welwillend toeziend oog van het andere geslacht, naar de markt gaan en veel babbelen, terwijl de vrouwen het meer serieuze werk doen op de visvangst. Er zijn ook culturen, waar het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk gedragspatroon veel minder sterk is uitgesproken dan bij ons. Wij belasten het kind met onze eisen en jagen het angst aan door zijn sexe dubieus te stellen, met onze vermaningen, zich toch een echte jongen of een echt meisje te tonen. Degene die niet voldoet aan wat de omgeving typisch voor zijn geslacht wenst te achten, neigt ertoe, zijn sexe zelf dubieus te stellen en komt tot inversie. De schrijfster geeft ook in haar latere werk Male and female duidelijke voorbeelden van cultuurinvloeden op het homosexuele gedrag. En zeer duidelijk komt in haar werk uit, dat de zogenaamd typisch mannelijke of vrouwelijke eigenschappen van onze cultuur heel anders zijn dan elders, zodat er haast geen eigenschap lijkt te zijn, die niet soms als typisch mannelijke kan gelden. Ik meen, dat er in deze laatste theorie veel aantrekkelijks schuilt. Ze kan gecombineerd worden met de opvattingen van Freud en ook met die van Adler, ze komt ook overeen met de bevindingen van Kinsey. Uit diens publikaties kunnen wij in ieder geval leren, dat er een enorme

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 202

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's