GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 216

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

176

DISCUSSIE

Blijkens vroegere uitlatingen ziet dr R het zo de heterosexuele verhouding is voor den homosexueel onbereikbaar, de eenzaamheid moet doorbroken worden, dus make the best of it Wat kan dit „beste" anders zijn dan surrogaat' Dr R zelf typeert de vaste homosexuele relatie als een tegennatuurlijke, onrecht aandoende, disharmonische relatie Toch IS hij van mening, dat God genoegen neemt met surrogaat En hier kom ik op de achtergiond van deze mening en deze achtergrond is innerlijk conti adictoir Dr R houdt het centrale liefdegebod voor innerlijk antmomisch Dit gebod IS dus, als eenheid van tegenstrijdigheden, een compromis Daarmede is het compromis normatief gesteld Anderzijds betreft het compromis het menselijk handelen en dus het genormeerde Het compromis normeert dus zichzelf bij de gratie van zichzelf Het compromis, als kenmerk van 's mensen handelen, betekent dus m de mond van dr R met tekort schieten, doch beantwoorden aan de gecompromitteerde norm Als het compromis norm is, moeten wij dan t a v dit compromis ook een compromis zoeken en t a v dit gecompromitteerde compromis w e d e r o m ' Ad infinitum'' Indien het compromis genormeerd is, wat is dan de n o r m ' Het centrale liefdegebod met, want dit wordt door dr R juist binnen het compromis getrokken Rust deze compromis-idee ergens anders dan in zichzelf Ik meen, dat de compiomis-idee het uitgangspunt is van dr R en dat hij dientengevolge de innerlijke contradictie van zijn visie niet kan ontlopen De exegese der Schriftgegevens is uiterst onvoldoende, daar met tal van hypotheses wordt gewerkt Inzake Rom 1 26, 27 meen ik dat dr R zich vergist Hij werkt hier met de quaestieuse onderscheiding echte en pseudo-homosexualiteit Dit laatstgenoemde is die passagere vorm van homosexueel contact, die optreedt wanneer en zolang het andere geslacht niet vooihanden is Daar in Rome geen van beide geslachten heeft ontbroken, gaat het m deze teksten niet over pseudo-homosexualiteit Het IS treffend dat dr R geen enkele tekst acht het laatste woord te hebben en daarmede heeft hij zelf het laatste woord genomen Opmerking Indien ik iemand door de explosiviteit m mijn spreken heb gegriefd, bied ik daarvoor gaarne mijn excuses aan Antwoord van de heer Ridderbos Op de kern van mijn betoog gaat U praktisch met in de exegese van de Schriftgegevens U kwalificeert wel met „uiterst onvoldoende" gezien de talrijke hypothesen Kan dan de exegese (m tegenstelling tot elke andere wetenschap) zonder hypotheses uitkomen' Ook Uw enkele opmerking over Rom 1 26, 27 is met ad rem, daar pseudo-homosexualiteit ook optreedt waar het andere geslacht wel aanwezig is Zo gezien IS Uw beschuldiging, dat ik zelf het laatste woord neem, een „lichtelijk oordelen" Mijn exegetische argumenten laat U rusten en U vergeet dat ik aan het liefdegebod het laatste woord geef Daar dit liefdegebod eist, dat ik twee mijlen met U ga, wil ik Uw stelling over mijn subjectivisme en antinomieën met negeren 1 Subjectivisme Ik heb nergens betoogd ,,dat er een omslagptmt is m gelding van Gods gebod", maar wel dat de inhoud van het liefdegebod gedifferentieerd is naar de situatie In hetei osexuele verhoudingen erkent U toch ook krachtens hetzelfde liefdegebod de ongeoorloofdheid van manlijke gemeenschap met een minderjarig meisje, maar met a priori met een volwassen v r o u w ' Evenmin is mijn spreken over „iemand het zijne geven" en „de naaste gelukkig maken" blijk van subjectivisme Ik expliceer dit immers als ,,de ganse bestemming waarmee God de naaste naast mij heeft gezet", , het ware geluk" (artikel, p 147) Is dit de norm zoeken m de m e n s ' Wel IS m concreto niet a prion te zeggen, wat ieders Goddelijke bestemming (ware geluk) inhoudt Daarvoor zullen we de Bijbel moeten exegetiseren, wat U nalaat (zie boven) en de werkelijkheid onderzoeken, waar U met aan toe komt Had U dit laatste gedaan, dan had U met gesproken van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's

1960 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 216

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1960

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 304 Pagina's