GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 160

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

126

H. M. KUITERT

chaos en dat ook Israël niet verder kwam dan dit (aangevochten) geloof ? Er is nog een tweede instantie die zich tegen die éne, grootse greep verzet: de zonde. Laat die zich — vanaf Irenaeus tot Teilhard de Chardin — zo eenvoudig inpassen als een ontwikkelingsmoment in het rijpingsproces van de schepping ? Of is het juist karakteristiek voor de zonde dat zij principieel niet-inpasbaar is en daarom ook nooit ingepast mag worden 44) ? Intussen, met deze beide opmerkingen wilde ik de grenzen van het theologische spelen aanwijzen, niet het spel verbieden. Als we trouwens al deze theologische systemen eens zouden ont-mythologiseren, zouden ze dan niet — ieder op hun wijze, en de een met meer recht dan de ander — willen zeggen wat Israël ons in het scheppingsverhaal heeft voorgezegd : dat Israels God ondanks alles te vertrouwen is? Tot zover wat de theologie met ons vraagstuk doet. Hoe staat het met de natuurwetenschappen ? De bioloog kan bij Barth geen gegevens vinden voor zijn onderzoek of zijn hypothesen. Ik betwijfel ook of hij die bij Teilhard de Chardin kan vinden, maar durf daarover niet te oordelen. In elk geval: hij vindt ze ook niet in het scheppingsverhaal Hoort de dood bij de schepping, is „struggle for life" een creatuurlijk gegeven enz. — het zijn vragen die we zelf moeten uitzoeken. Anders gaan we opnieuw suggereren dat Gen. 1 een oer-toestand beschrijft, helaas dan wat vaag zodat wij niet precies kunnen aflezen wat nu bij de oertoestand hoort en wat niet. M.i. zijn we met deze vorm van vragen op een verkeerd spoor en hoe eerder we er van afstappen des te beter. Gen. 1 biedt werkelijk geen wetenschappelijk gegeven, ook niet de hypothese van een zuivere oertoestand 45), En dat niet alleen omdat wij vandaag tot zulke andere wetenschappelijke konklusies komen als onze voorouders (al moet men de invloed van de wetenschappen op de exegese niet onderschatten) maar omdat Gen. 1 naar zijn zin en strekking iets dergelijks niet wil bieden. Weliswaar bevat het ook een aantal kosmologische gegevens. Maar als we vragen welke rol die in het geheel spelen, komen we m.i. bij het omgekeerde uit dan ons voorgeslacht waar wilde hebben. De traditie heeft gemeend Gode een dienst te bewijzen door de kosmologische gegevens van Gen. 1 te kanoniseren. We zullen stellig respekt moeten hebben voor de motieven die hen dreven (de eerbied voor de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's

1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 160

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's