1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 177
CONFERENTIE „GELOOF EN WETENSCHAP"
143
evenals het wetenschappelijk bezig zijn. Het op deze wijze open onderstellen van de werkelijkheid is een Bijbelse eis. In het gesprek onder leiding van de historici Van Winter en Blok werd speciaal gesproken over de verificatieeis die ook aan de geschiedbeschrijving als wetenschap gesteld moet worden. Dit besef is pas kort doorgedrongen. De beschikbare bronnen zullen altijd zeer subjectief geïnterpreteerd worden. Hoewel het niet mogelijk zal zijn dit volkomen objectief te doen, wilde Van Winter er toch wel de eis van intersubjectief verifieerbaar aan opleggen. Zij illustreerde dit met een theorie van Von Mauer, die zijn geschiedbeschrijving baseert op de hypothese van het bestaan van enkele algemeen geldige endogene wetten. De onbewezen vooronderstelling hierbij is, dat de mensen in alle tijden en culturen enkele basisbehoeften gemeenschappelijk hebben. Bij het zoeken naar verband tussen historische wetenschap en geloof werd onderscheid gemaakt tussen een historisch feit en een heilsfeit. Gemeenschappelijk in beide termen is na keuze der feiten thematiseren en het aanvaarden van een feit respectievelijk als historisch en als heilsfeit. Het is dus een kwestie van waardering, maar ten aanzien van de communicatie is bij een historisch feit begrip inzicht nodig en bij een heilsfeit openbaring. Een kernverschil is dat een heilsfeit geen geschiedenis behoeft te zijn. Een heilsfeit kan een belevenis van meer dan één mens zijn van iets tegenover hem. Soms projecteert men zo'n heilsfeit in het verleden terwijl men er nu mee leeft (Schepping, Opstanding). Ubbink schetste in zijn lezing: „Object en Methode in natuur- en geesteswetenschappen" allereerst de ontwikkeling van de hemelmechanica van de Grieken tot Newton. Met de toen ontvdkkelde begrippen ontstond het mechanistische wereldbeeld. Aangevuld met enkele statistische begrippen uit de kinetische gastheorie had men het zogenaamde „cadre rigide" opgebouwd. Ook in die tijd (begin 20e eeuw) werd gesproken over het probleem geloof en wetenschap getuige een opmerking van Einstein tijdens een lezing in Utrecht: „t Idee dat geloof en wetenschap twee dingen zijn is niet juist. De Natuiurwetenschap leert ons wat het geval is, wat we doen; het Geloof wat we doen moeten." Om enkele onbegrepen verschijnselen te verklaren bleek een quantumtheorie nodig te zijn. Daarmee ontstond de dualiteit deeltje-golf.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's
![1963 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 177](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/orgaan-cvng-geloof-en-wetenschap/1963-geloof-en-wetenschap-orgaan-van-de-christelijke-vereeniging-van-natuur-en-geneeskundigen-in-nederland/1963/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1963
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 322 Pagina's