GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 165

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

STERFELIJKHEID OF EINDELOOS LEVEN

129

niet graag de laatste consequenties van waarmee men bezig is en er is uit de literatuur van alle tijden zoveel fraais te citeren over de ouderdom ter verluchting van een wetenschappelijk betoog! Deze mengeling van wetenschap en voorwetenschappelijke noties vindt men bijvoorbeeld zeer duidelijk bij Burger, een Duits internist en een van de grote gangmakers en leiders van de gerontologie in de dertiger jaren. Zijn werk en inzichten vatte hij samen in een handboek getiteld „Altem und Krankheit", en de titel geeft het hoofdthema al aan: de oude tegenstelling tussen accident en echte ouderdom. Van die echte ouderdom, die in zijn denken een centrale plaats inneemt, en die moet leiden tot de natuurlijke dood, het sterven zonder ziekten, kan Burger echter in heel zijn boek geen gedocumenteerd voorbeeld aanvoeren. Vanuit het wetenschappelijk onderzoek bezien is dit logisch: mits men goed genoeg zoekt is achter elke ouderdom wel ziekte te ontdekken en de pure ouderdomsdood, de zogenaamde physiologische dood, is nooit met een sectierapport te staven. Maar dit is onverdraaglijk voor wie zijn voorwetenschappelijke noties wil handhaven, en Burger geeft daarom toch maar een beschrijving van de natuurlijke dood, van het zonder ziekten zomaar ophouden te leven, en hij doet dit door Schopenhauer te citeren! Inderdaad is hij daar aan het juiste adres, want Schopenhauer, met zijn sympathie voor de Nirwana-gedachte, schrijft uitvoerig over de sterfelijkheid. Hij beschrijft hoe het leven, als men maar niet voortijdig aan ziekten sterft, geleidelijk uitblust, en hoe het individuele bestaan dan zachtkens in de grootheid van het kosmische leven overglijdt. Met deze philosophic van 1851 bewijst de internist Burger in 1954 zijn basis-idee, de tegenstelling tussen Altem en Krankheit! Interessant is ook het Goethe-citaat waarmee Burger zijn boek besluit: ,,Nach ewigen ehernen grossen Gesetzen / Mussen wir alle / unseres Daseins Kreise vollenden." Deze eeuwige oude wetten mogen dan een diepe menselijke belevingswaarde hebben, wetenschappelijk gesproken betekenen ze niets. Deze hele begrippenwereld, de vanzelfsprekende eindigheid van het leven als een vlam die uitgebrand raakt, als een kring die zich sluit, is zelfs strijdig met het wezen van onze huidige natuurwetenschap. Wie deze twee heren tegelijk wil dienen raakt onherroepelijk in de knoop! Wanneer men echter niet aan voorwetenschappelijke wijsheden gebonden is, moet men wel tot geheel andere conclusies komen. Als voorbeeld een citaat van een jong Amerikaans onderzoeker, Strehler die kort geleden een boekje schreef over „Time, Cells and Aging".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 165

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's