GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 191

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

HET CALVINISME EN DE WETENSCHAP

151

tot de subjcct-object-relatie. De werkelijkheid zelf is echter niet de realiteit van mens en wereld, maar die van schepping, zondeval en verlossing. De wereld heeft een vader en deze God kan medelijden hebben met onze zwakheden, want Gods Zoon is ons in alles gelijk geworden, uitgenomen de zonde. De wereld is niet slechts object voor onderzoek of materiaal voor onze vorming of klankbord voor onze expressie. Primair behoort de onderzoeker, de technicus en de kunstenaar als mens tot de wereld die de schepping van God is. En deze God is present. Degenen die dat welen en toch in hun wetenschap voor die presentia Dei koud blij\en, degenen die ondanks erkenning van God in hun wetenschap als de souvereine onderzoeker werkzaam blijven, ofwel de medicus die weet dat de medemens schepsel van God is en die toch de patiènlen slechts als studie- of demonstratiemateriaal behandelt, kortom allen die in hun wetenschap hun geloof buiten werking hebben gesteld, moeten beseffen dat de presentia Dei' leidt tot het oordeel. Een laatste oordeel waarop de mensen, ook de Calvinisten en de mensen van wetenschap, volgens Jezus woord rekenschap zullen moeien geven van alle lege en ijdele woorden, die zij gesproken zullen hebben 'o). En daaraan voorafgaand ook dikwijls een voorlopig oordeel door de medemens, door het kind dat zijn ouders beoordeelt en later als hij zelf ouder is geworden nogmaals herwaardeert, door de student die de hooggeleerde doorziet. Een oordeel dat gaat over alle ijdelheid, alle leegheid, schijn, zinloosheid en onwaarachtigheid, die ook in het Calvinisme en in de wetenschap overvloedig aanwezig zijn. Wat is ijdel, leeg, zinloos? Alles wat niet uit het geloof is. Als ons huwelijk niet door het geloof wordt gedragen, dan is dat huwelijk ijdel. De tijd neemt het geluk weg en er is geen behoud van het voorbijgegane. Als onze wetenschap niet door het geloof wordt gedragen, dan is die wetenschap ijdel, leeg, zinloos. De tijd achterhaalt wat resultaat leek en er is geen behoud door het geloof. Als ons leven, ons liefhebben, ons spreken, ons werken, ons opvoeden, ons studeren, onze vriendschap, ons streven niet door ons algemeen, ongetwijfeld Christelijk geloof wordt gedragen, dan is het leven leeg, ijdel, zinloos. En toch komt die leegheid in het oordeel. Maar op de weg door de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 191

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's