GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 69

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

DADEaLiS

45

bloemen bestoven te krijgen en de oogst dus zo groot mogelijk te maken, worden trossen met mannelijke bloemen in de vrouwelijke bomen gehangen. Het stuifmeel gaat dan met de wind mee en komt zo op de stampers van die vrouwelijke bloemen terecht. Die praktijk is al héél oud, want in oude Babylonische en Egyptische inscripties vindt men reeds afbeeldingen, waarop trossen met mannelijke bloemen worden weggesneden en in vrouwelijke bomen opgehangen. De naam van de plaats Hazezon-Thamar, genoemd in Genesis 1 4 : 7 en 2 Kronieken 20 : 2 zou daar volgens sommigen óók op duiden — vertaald schijnt die naam te (kunnen) betekenen: plaats van het palmen snijden. Of dat juist is kan ik niet beoordelen, maar Ms het juist is, kan men zich voorstellen, dat in die beide teksten van verschillende plaatsen sprake is, want er zullen wel meer plaatsen zijn geweest, waar men trossen met mannelijke bloemen kon halen of kopen. Men vraagt zich overigens af, hoe een dergelijke praktijk in de wereld is gekomen eeuwen voordat R. J. Camerarius in 1694 zijn beroemd geschrift De sexu plantarum epistola in het licht gaf, waarin hij de eerste experimentele bewijzen gaf voor de noodzaak van bestuiving bij hogere planten. Het is natuurlijk waar, dat de theorie wel meer achter de praktijk aankomt, maar dat is in dit geval toch wel héél markant. Ik las ergens, dat Baal-Tamar, een plaats, die genoemd wordt in Richteren 20: 33, zou betekenen: mannelijke dadelpalm en het is natuurlijk zeer wel denkbaar, dat men al heel vroeg in de geschiedenis de dimorphic van de dadelpalm heeft verbonden met het begrip geslachtsverschil — het lag eigenlijk een beetje voor de hand. Toen ik een jaar of wat geleden op mijn reis door Israël een landbouwschool voor meisjes bezocht, zag ik daar een mannelijke dadelpalm staan bloeien. Omdat dadelpalmen tegenwoordig in Israël zeldzaam zijn, wees ik prompt naar de boom en zei: „Look — a date!". Waarop de Directrice mij vriendelijk maar zeer beslist corrigeerde en teruggaf: „Excuse me. Sir — ifs a male!". Moldenke en Moldenke wijzen er in hun boek The plants of the Bible op, dat naar algemeen gevoelen de ouden van een onderscheid tussen mannelijke en vrouwelijke bomen niets hebben geweten; men beschouwde dat brengen van mannelijke bloemtrossen in vrouwelijke bomen eenvoudig als een soort bemesting analoog aan het brengen van mest in de grond en vandaar dat de Engelsen voor de geslachtelijke vereniging het woord fertilization bezigen, dat immers ook bemesting kan betekenen. Maar goed — er is dus kruising, bastaardering, van overoude tijden

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 69

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's