GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 263

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

RONDBLIK - LA MEDECINE DE LA PERSONNE

187

verachting, die ik echter onder bloemen van hoffelijkheid verberg. Interessant is 2 Samuel 6: Michal en David. Michal vindt dat David niet de waardigheid van Saul heeft. Hij stamt niet uit koningsmilieu, maar uit de boerenstand. Zij veroordeelt daarom haar man uit mépris en dat is de grote fout bij ons allen: „L'Esprit de jugement". Belangrijk is het te denken over „La souffrance de Thomme incompris". De Bijbel is daar vol van. Met name is navrant het verhaal uit het boek Job. Jobs vrienden noch zijn vrouw snappen iets van het lijden en ze willen wel helpen, maar het wordt alleen maar erger, omdat de mensen het lijden willen verklaren. Het komt hierdoor en daardoor en dan worden adviezen gegeven, die een mens toch niet gebruiken kan. Er is maar één antwoord op het lijden: Maar dat is niet wat men Job toevoegt: „Als je maar met God in het reine bent, kun je alles dragen". Dat is niet waar. Met Bijbelwoorden doet men veel kwaad. Het is dan alsof je een lezing houdt, en als troost is het waardeloos. Hier is een conflict tussen de psychologen en de verkondiging. De psycholoog zegt: „Maak je niet druk". Het Evangelie: „Verdraag het, accepteer het". De psycholoog zegt: „Verweer je en als je haat, doe het dan goed en duidelijk, zelfs tegenover vader en moeder". Het Evangelie zegt: ,,Eert uw vader en uw moeder". Het marxisme heft de leuze omhoog: „Verweert u". Christus zegt: ,,Geen wraak, geen revolte, maar lijden". Dit zijn onverzoenlijke tegenstellingen en bij het ziekbed komen deze problemen eerst recht vragen om een oplossing. Tournier zegt: „Ik voor mij kan dat niet oplossen, maar er is een weg: J e moet eerst iets hebben gekregen, voor je het verliezen kunt", b.v. Abraham verlaat alles, maar eerst had hij veel gekregen. Jezus had als mens een familieleven in Jozefs huis. Hij verliet dit en zei: „De mensenzoon heeft niets, waar hij het hoofd kan neerleggen". Paulus was als Farizeeër voornaam en geleerd opgevoed, maar op weg naar Damascus moet hij alles opgeven. Het Evangelie zegt: „Tu as recu", nu moet je het weer terug geven: Nemo dat qui non habet. (Teilhard de Chardin: Ie milieu divin). Aimez, pardonnez, is het gebod. Maar de mensen kunnen het vaak niet, want ze hebben de liefde niet ervaren. Slechts als men persoonlijk deze liefde Gods ervaren heeft, dus ontvangen heeft, kan men tot „zich geven" komen. Kinderen worden vaak door hun ouders moeilijk en lastig gevonden. Maar dat komt omdat ze ten diepste niet van hen houden. Men klaagt dan: Ze zijn zo lastig, ze geven zoveel problemen, etc. Tegenover zieken is dat precies zo. Het doel van de psychologie is: „ein fertiger Mensch zu gestalten", het Ich tot een Zelf te doen worden dat zich kan uiten. Maar hoe kan dat? Men schaamt zich zo vaak over het lijden, dat iemand afsnijdt van de rest van de mensen. Er is een gevoel van „getrennt" zijn. De Bijbel maakt het mogelijk hier een oplossing te geven. Alle verwijten, alle letsel, alle misère wordt opgenomen in het ,,acceuil de Dieu". Zwakken, armen, zieken, die veracht worden, worden getransformeerd in het Evangelie. Ieders probleem, ieders lijden wordt door Jezus begrepen. (Men denke aan de rijke jongeling. Er staat: Jezus zag hem aan en „Il l'aima"). Hier werd toen iets gezegd tot iemand die veel had. Begrepen worden is geaccepteerd worden. Het spreken Gods tot de mens is een teken, dat hij geaccepteerd wordt. (Geschiedenis van d e verloren zoon). De eerste medische voordracht was van de reeds genoemde R.K. arts Van Balen, internist in Den Bosch. Zijn voortreffelijke rede verschijnt in extenso in het R.K. artsenblad, waarheen ik belangstellendein verwijs.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 263

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's