GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 190

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

150

J. STELLINGWERFF

in het teken van dit grondmotief. De wiskunde, mechanica, natuurkunde en scheikunde staan in het teken van de wereldbeheersing. De techniek, de biologie, de psychologie, de logica, de geschiedenis, het recht etc. staan in het teken van het vat krijgen op de werkelijkheid. Men wil de wereld begrijpen, beheersen, ordenen, genezen, verbeteren door wetenschap en techniek, door politiek en geneeskunde. Een aantal boeken gaat duidelijk uit van deze problematiek. Vele andere werken handelen er niet over maar krijgen wel hun zin en betekenis door dit centrale motief. Vrijwel geheel de wetenschap en techniek staan in het teken van dit humanistische grondmotief van mens en wereld. Christelijke wetenschap moet ook uitgaan van de relatie tussen onderzoeker en studieobject. Maar dit kan voor de Christen niet het grondleggende, religieuze uitgangspunt zijn. De wetenschappelijke activiteit fungeert bij de Christen eerst in bredere verbanden, binnen het verband van schepping en verbond. De schepping die door de mens van de Schepper afvallig is geworden en door de Zoon des mensen is verlost, is primair gegeven, voorafgaande aan de subjectobject relatie. In die schepping is de onderzoeker wetenschappelijk bezig. Zo is het ook met Gods Woord, dat tot ons komt als openbaring en eerst als zodanig mag de theoloog de bijbel in zijn onderzoek betrekken. Een en ander is vergelijkbaar met de problematiek rondom de absentia Deï, ofwel „de wereld heeft geen vader". Door een snelle verandering van onze cultuur waardoor de jongeren vreemd staan tegenover de levensstijl van de ouderen, door de afbraak van het heerszuchtige, dictatoriale, imperialistische vaderschap is er een breuk tussen de generaties ontstaan. De zoon kan zich niet langer met het ouderwetse vaderschap identificeren, hij moet een nieuwe relatie met zijn eigen kinderen opbouwen. Waar dit niet gelukt ontstaan angst en eenzaamheid 8) en spreekt men over de afwezigheid van de vader. In het boek van Alexander Mitscherlich: Auf dem Weg zur vaterlosen Gesellschaft, wordt deze problematiek helder uiteengezet 9). Maar terwijl men de afwezigheid van de vader en van God overal in onze cultuur opmerkt, vergeet men dat elk mens wel degelijk een vader heeft en dat God present is. De onderzoeker reduceert tijdens zijn onderzoek de werkelijkheid

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's

1964 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 190

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1964

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 316 Pagina's