GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 20

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

4

W. MARSMAN

Gefühlslage des Autors versetzen können, der die heilige Sprache nicht versteht, der vaterlichen Religion — wie jederen anderen — völlig entfremdet ist, an nationalistische Idealen nicht teilnehmen kann und doch die Zugehörigkeit zu seinem Volk nie verleugnet hat, seine Eigenart als jüdisch empfindet und sich niet anders wünscht. Fragte man ihn: „Was ist an dir noch jüdisch, wenn du alle diese Gemeinsamkeiten mit deinen Volksgenossen aufgegeben hast?", so würde er antworten: „Noch sehr viel, wahrscheinlich die Hauptsache". Aber dieses könnte er gegenwartig nicht in klaren Worten fassen. Es wird sicher spater einmal wissenschaftlicher Einsicht möglich sein." Freud voelde zich door en door joods. In een gesprek met Max Graf zegt hij er trots op te zijn tot het joodse volk te behoren, „het volk dat de wereld de bijbel gegeven heeft".i) Toen Max Graf hem vroeg of hij zijn zoon een christelijke opvoeding zou geven adviseerde Freud hem dit niet te doen. „Laat je zoon opgroeien als jood", zegt hij, ,,je zou hem beroven van die bronnen van energie die door niets te vervangen zijn. Hij moet strijden als jood en je moet in hem alle energie tot ontwikkeling brengen, die hij voor deze strijd nodig heeft. Beroof hem niet van dit voordeel". In „Die Widerstande gegen die Psychoanalyse" schrijft Freud dat veel verzet tegen de psychoanalyse voortkomt uit het feit dat de ontdekker een jood is. Maar tevens maakt hij de merkwaardige opmerking dat het geen toeval is dat de eerste advocaat van de psychoanalyse een jood is. Om deze nieuwe theorie aan te hangen moet men de moed hebben om op een eenzame post te staan, en niemand, schrijft hij, is meer bekend met het staan op die post dan juist de jood. Jones (Dl.II, p. 444) spreekt van een „inherited capacity of jews to stand their ground and maintain their position in life in the face

^) De bijbel, die hij op zijn 35e jaar van- zijn vader cadeau krijgt met de volgende inscriptie in het hebreeuws: ,,Mijn lieve zoon, Het was in het 7e jaar van je leven dat de Geest Gods je bewoog tot wijsheid. Ik zou zeggen de Geest Gods sprak tot je: Lees in mijn boek en er zullen stromen van wijsheid voor het verstand geopend worden. Het is het boek der boeken, het is de bron die wijze mannen hebben gegraven en waaruit wetgevers het water van hun kennis hebben geput. Je hebt in het boek gezien het visioen van de Almachtige, je hebt bereidwillig geluisterd, je hebt geprobeerd hoog te vliegen op de vleugelen van de Heilige Geest. Vanaf toen heb ik dezelfde bijbel bewaard. Nu, op je 35e verjaardag heb ik hem te voorschijn gehaald en heb hem je gezonden als een teken van liefde van je oude vader."

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 294 Pagina's

1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 294 Pagina's