Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 22

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 22

2 minuten leestijd

6

W. MARSMAN

full appreciation of the development of psychoanalysis is essentially incomplete unless it be viewed against the history of Judaism, and particularly against the history of Jewish mystical thought". Een der belangrijkste mystieke scholen is die der Kabbalisten. Evenals de psychoanalyse heeft zij altijd een aura van het geheimzinnige en het gevaarlijke om zich heen gehad. Het bestuderen van de Kabbalistische teksten was gevaarlijk, dat moest in gemeenschap met anderen geschieden. De mens alleen zou dit niet kunnen verdragen. Toen Ben Sire een tekst bestudeerde, kwam er een stem die zei: „Dat kunt gij niet alleen". Dit zoeken van steun in een gemeenschap bij de confrontatie met het mysterieus gevaarlijke ziet Bakan in de gepassioneerde vriendschap van Freud met Fliess, die niet alleen zijn wetenschappelijke Über-ich was. Jones schrijft: „Never before had anyone dared to read sense and meaning into mental processes that so flagranty ignored all the mental laws of logical exposition". Freud kon zijn ontdekkingsangst kwijt in gesprekken en briefwisseling met Fliess. Ook zocht Freud steun in de joodse gemeenschap, hij was o.a. lid van een joodse vereniging „B'nai B'rith". In een rede voor dit gezelschap zegt hij; „Ik had het gevoel een outcast te zijn die door iedereen gemeden wordt. In mijn isolement ontstond het verlangen in mij naar een kring van geselecteerde, edelmoedige mannen, die zonder te letten op de vermetelheid van wat ik gedaan heb, mij zouden ontvangen met vriendschap. Uw gezelschap was voor mij een plaats waar ik dit vond". Het zoeken van gemeenschap met joodse mannen zal voor een deel veroorzaakt zijn door het antisemitisme in Wenen, anderzijds is het zoeken van gemeenschap rondom het mysterieus gevaarlijke in de joodse traditie verankerd. Ook op feestdagen verenigen de joden zich om in gemeenschap te bidden. „Dan kan hij niet buiten een „minjan", die groep van tenminste tien mannen, die de kleinste sectie vormt in het leger der vromen" (Abel J. Herzberg). De Kabbala werd nooit rechtstreeks, maar op zinspelende wijze overgeleverd. Enerzijds om de hoorders de kans te geven een eigen interpretatie te geven, anderzijds omdat alleen degenen die „er aan toe waren" om de traditie te accepteren in staat waren de insinuerende aanduidingen te begrijpen. De ingewijden waren bekleed met macht en geheimzinnigheid, zij werden dragers of meesters van het geheim genoemd. De leerling werd mondeling door de meester ingeleid in de geheimen. Bakan ziet hierin een analogie met de over-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 294 Pagina's

1967 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1967

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 294 Pagina's

PDF Bekijken