1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 221
p. J. ROSCAM ABBING
181
Mijn indruk is dat men wel met de patiënt dient te praten, maar dat men het in veel gevallen vaak wel dient te geven. Overigens dient dit voorbeeld slechts ter illustratie van de problemen die hier kunnen opduiken. cc. Tenslotte kunnen er wensen van de patiënt zijn die sociaalethisch onaanvaardbaar zijn. Men denke aan de vraag om abortus provocatus, in gevallen waarin de wet dat verbiedt. Als de wet dit in bepaalde gevallen niet zou verbieden en het evangelische zicht hierop van de christenarts het wel ontoelaatbaar zou achten, behoeft m.i. die arts niet voor de anders georiënteerde opvatting van de patiënt te wijken. Omdat het gaat om het leven van een ander, van een medemens-in-wording, kan hij niet volstaan met te zeggen: dan moet de patiënt het zelf maar weten, het is zijn verantwoordelijkheid. Als de overheid zou verplichten tot artselijk medewerken aan abortus provocatus, zoals elders wel schijnt voorgekomen te zijn, zou een dramatische conflict-situatie kunnen ontstaan. 2. Voorts de suggestieve beïnvloeding van gezonde volwassenen. Ik moet daar kort over zijn. Ik zou een lange lijst kunnen geven van unfaire methoden en verkeerde doeleinden. Maar het suggestieve als zodanig kan ik niet verwerpen. Want elk mens is gebonden aan psychische machten, is vaak slachtoffer van machten. En tegenover verkeerde machten moeten goede machten gesteld worden. Een gevangene kan men niet met een nuchter woord naar buiten roepen. Beslissend is alweer allereerst of het doel van het spreken-met-macht goed is, en voorts of de methode aanvaardbaar is. Het goede doel vraagt overigens om een faire goede en daardoor werkelijk effectieve methode die uiteindelijk bevrijdend en mondigmakend werkt. 3. Tenslotte de evangelische beïnvloeding. Daarover uiterst kort, mede omdat ik me daarover elders^) uitvoerig uitte. De bijbel noemt het Evangelie een kracht Gods tot behoud, en onze dienst daaraan afhankelijk van de Heilige Geest, — en de mens vleselijk. Dat zijn twee aspecten die duidelijk maken dat het suggestieve pneumatisch geheiligd kan zijn, opgenomen in wat maximaal wil bevrijden, mondig maken, tot eigen keuze voor God wil leiden. Bovendien moet men zeggen dat christenheid en kerk in een gelukkig democratisch pluriforme samenleving noodzakelijkerwijze betrokken zijn in een geestelijke worsteling, uiteindelijk met en om en voor de mens.
') Over het suggestieve in de zielszorg, Ned. Theol. Tijdschr. jrg. 18, afl. 2.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's
![1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 221](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/orgaan-cvng-geloof-en-wetenschap/1968-geloof-en-wetenschap-orgaan-van-de-christelijke-vereeniging-van-natuur-en-geneeskundigen-in-nederland/1968/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's