GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 146

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

no

DE LEVENSSTROOM

schouwingswijze van levensprocessen? Ik dacht dat er méér aan de hand was. Kunnen wij het opvatten als ,,rationeel" denken, met de bedoeling, vanuit theïstische overwegingen, een „humane" sfeer op te roepen, een wereld, waarin recht en gerechtigheid via liefde (agapè) tot stand komt? Ik aarzel, omdat steeds meer blijkt dat althans sommigen in de wereld (misschien méér dan christenen denken) betrokken zijn bij deze zaken. Alleman zou in zo'n wereld willen leven. Alleman leeft met een ideaal voor ogen. Degene die geen Christen is vecht soms harder voor dat ideaal (n.l. die bovengenoemde wereld) dan degene die Christen is. Maar wat is dan dit shibboleth (Christen - niet-Christen) practisch waard? Sir Alister Hardy heeft getracht zijn ideaal zonder gebruikmaking van een ,,bijzondere openbaring" onder woorden te brengen (en w.s. besteedt hij er zelfs een tweede boek aan). Wij, Christenen, geloven in de persoonlijke openbaring van God in de Here Jezus Christus. Als een Christen dat ontnomen wordt, is, inderdaad, het shibboleth van onwaarde. Maar wat is het shibboleth waard? Wat is het geloof in Jezus Christus waard? Door het boek van Sir Alister Hardy werd ik - bioloog eens te meer voor die vraag gesteld. Sir Alister stelt - zonder zijn geloof in een credo te formuleren - zijn wetenschappelijke kennis in dienst van wat hij voor de mensheid belangrijk acht. Als wij hetzelfde - of op zijn minst hetzelfde pogen - niet op kunnen brengen, is ons geloof van onwaarde. De positiekeuze van Sir Alister dwingt tot een persoonlifke positiekeuze. Ik kan zijn boek niet anders interpreteren. Vandaar wellicht dit weinig academisch artikel. Vandaar ook de aandacht die het vraagt.

Literatuur Hardy, Sir Alister, 1965. The living stream. A restatement of evolution theory and its relation to the spirit of man. Collins, London 292 pp., 75 fig. Hardy, Sir Alister, 1967. Geest en evolutie. Lemniscaat, Rotterdam, 304 pp. Vlijm, L., 1967. Pictures of the living stream: Sir Alister Hardy's views about evolution. Atlas (Earth Science review) 5 (3) pp. A185-A190.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 146

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's