GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 107

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

K. H. VOOUS

79

iets terug te vinden van Gods houding tegenover zichzelf. Hij is niet eenzaam op aarde. Hij behoeft althans niet eenzaam te zijn. In het leven van andere levende wezens heeft hij iets van goddelijke oorsprong, iets van God zelf „tegenover" zich. Het paradoxale is, dat het zijn eigen biologische herkomst is, die hij onder bepaalde omstandigheden veracht, waaraan hij niet altijd herinnerd wil worden, die hij kwijt wil zijn, doch waarvan hij nooit los zal komen. In de natuur herkent de mens zijn eigen verleden, doch hij kan er ook z'jn goddelijke toekomst zien: niet in de zelfhandhaving van de natuur, maar in de dienende liefde mag hij Gods beeld herkennen, dat hij zelf dragen mag. De Opdracht Mens contra natuur: een onvermijdelijk dilemma, doch ook een positieve opdracht: in de vernietiging van de natuur vernietigt de mens zijn eigen beeld. Het behoud van de natuur, het begrip voor Gods schepping, is de prijs waard: de mens zal er iets voor moeten offeren en niet al zijn zinnen op alleen maar vermeerdering van eigen welvaart zetten. Biologisch gezien heeft de wereld geen toekomst. In zijn als een roman geschreven werk „African genesis" beschrijft Robert Ardrey (1963) de mens als een eerste, doch mislukte poging van de natuur tot zelfbewustzijn en zelfbeschouwing waaraan hij ten onder zal gaan. Andere zelfbesehouwende levensvormen zullen de mens opvolgen. Ardrey is niet de enige die dit heeft beweerd. Als hij gelijk zou hebben, is het streven naar natuurbehoud, naar de redding van iets kostbaars van wat onder 's mensen hand dreigt te verdwijnen, zinloos. Het is zelfs tegen het verloop van de natuur in. Alleen wanneer wij geloven Gods beeld te dragen, heeft natuurbehoud zin en doel, ja, het is zelfs opdracht. Het is mij een genoegen te kunnen vaststellen dat onder de studenten van de Vrije Universiteit deze opdracht wordt begrepen. Het is uiteraard niet de enige opdracht die de mens ontvangen heeft. Maar ik wil wel mijn waardering uitspreken en Uw aandacht vragen voor hetgeen deze studenten ten behoeve van het werk van het Wereld Natuurfonds Nederland (World Wildlife Fund) in het kader van deze opdracht hebben gedaan en nog van plan zijn te doen. Samen met de Internationale Unie voor het behoud van de natuur en de natuurlijke hulpbronnen (I.U.G.N.) voert het Wereld Natuur-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 107

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's