GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 207

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

p. J. ROSCAM ABBING

167

tot zijn „natuur" zijn gaan behoren. Als hij slechtziende is, gaat hij een bril dragen. Hij is zelfs niet alleen bezig de natuur te herstellen of te vervangen als deze faalt, maar ook voortdurend doende de natuur eigenmachtig te verbeteren of aan te vullen. Wandelen gaat hem te langzaam, daarom gebruikt hij een fiets, een vilegmachine, een racket. Het hele menselijke leven raakt steeds meer verwijderd van het primair natuurlijke en wordt steeds meer verweven met een secundaire wereld van techniek en cultuur. En dat is niet tegen de wil van God de Schepper, maar veeleer naar zijn wil. Reeds bij de aanvang, in Genesis 1, krijgt de mens de opdracht de aarde te onderwerpen, de hof te bebouwen, wat een opdracht tot techniek en cultuur inhoudt. Calvijn en de calvinisten hebben altijd een open oog gehad voor die cultuurtaak. Zij wisten zich geroepen de aarde te exploreren. - Zij hebben van die taak zelfs wel eens een aparte taak gemaakt. Maar een roeping om te exploreren los van de roeping om lief te hebben, bestaat er volgens mij niet. Naast het dubbele liefdegebod is er niet nog een derde gebod. Dat wil zeggen dat liefde de enige bron en grens voor ons handelen moet blijven. Van een roeping b.v. om de achterkant van de maan te fotograferen, zodra wij dat kunnen, weet ik als christen niets af, als dat fotograferen niet vroeg of laat een menselijk belang zou dienen, zelfs als zou het niet liefdeloos zijn vanwege de gelden die dit vergt en die liefdevoller besteed hadden kunnen worden. De moeilijkheid is natuurlijk dat wat aanvankelijk alleen ter bevrediging van nieuwsgierigheid of uit eerzucht wordt ondernomen, op den duur onverwachts van groot nut voor de mensheid kan blijken te zijn. Toch blijft het er bij: alleen de liefde mag ons tot handelen, met name tot medisch handelen drijven, en alleen de liefde mag enig handelen verbieden. Maar kan techniek en cultuur niet tot iets worden dat niet slechts een bovenbouw op de natuur als onderbouw is, maar ook een verstoorder van de natuur wordt? En is verstoring van de natuur niet een overtreding van Gods scheppingsorde? Zoals u weet, werkt de R.K. moraaltheologie voortdurend met de vraag of iets al of niet tegennnatuurlijk, strijdig met de natuur, tegen de bedoeling van God de Schepper is. Allerlei methoden van anticonceptie worden daarom verworpen, inclusief de anticonceptionele pil, terwijl de methode van Ogino-Knauss als natuurlijk wordt aanvaard. Wij protestanten kunnen hen daarin niet volgen. Voor ons is de natuur niet een openbaring van Gods wil. Enerzijds is de natuur zelf ontwricht en geen openbaringsbron, anderzijds is alleen het Evangelie een openbaring van

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 207

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's