GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 129

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

G. C. VAN NIFTRIK

97

die de natuur voor Christus in Anspruch wil nemen. Geschapen leven is een drieheid van God, mens en natuur. Ook voor zijn boek preken: The care of the earth. Voorts moet ook herinnerd worden aan wat Dietrich Bonhoeffer in zijn colleges over Wer ist und wer war Jesus Christus? over Christus als het midden der natuur heeft gezegd. S. 57 ff. En aangezien Barth vanmiddag nog niet genoemd is, en dat voor mij unstatthaft moet heten, herinner ik er aan, dat Barth in K.D. II, 1 geprotesteerd heeft tegen een Godsbegrip, dat God zou maken tot een „chemisch gereinigte absolute Geist" (II, 1, 299). Integeudeel: aan God moet worden toegeschreven een dem Geist und der Natur überlegenes, aber beide auch übergreifendes und in sich begreifendes Wesen (II, 1, 298 f.). Gods daden zijn ook vol natuur, vol kosmos. Daarom is de opstanding van Christus ook een gebeuren in tijd en ruimte, en niet slechts het ontstaan van het geloof der discipelen in de heilsbetekenis van het kruis. Jezus bemoeit zich met de natuur: Hij stilt een storm. Hij geneest de zieken. Hij reinigt de melaatsen én Hij wandelt over het water. Kortom, de Christusopenbaring heeft kosmische perspectieven. Ik zou u ook nog willen wijzen op de Gesammelte Werke van Paul Schütz, vroeger professor in Hamburg, die spreekt over d;vierde dimensie der werkelijkheid, die alleen door het geloof kau worden ontdekt. Voorts moeten in ons verband de twee delen „Geloof en natuurwetenschap" van dr. C. J. Dippel en dr. J. M. de Jong genoemd worden. De Griekse en Russische orthodoxie hebben veel meer oog voor de betekenis van Christus voor de natuur dan in het Westen ooit het geval is geweest. Denk ook eens aan Teilhard de Chardin. Wij zullen de betekenis van het Evangelie niet tot het heil van de individuele existentie mogen beperken. Wij zullen de betekenis van het Evangelie ook niet uitsluitend op de geschiedenis toepassen. De natuur is ook in het heilshandelen Gods ingesloten. Berkhof schreef in In de Waagschaal van 27 nov. 1965: „We moeten weten dat de natuur van Godswege nog een andere funktie heeft dan van objekt. Bij het laatste verschraalt het leven. De natuur is ook een geheim-zinnige getuige van God. „Mij spreekt de blomme een tale". Tot dat getuige-zijn behoort mede, dat ze (noch moeder, noch ding, maar:) Zuster is, troosteres, inspiratrice. Daarom zal de christelijke gemeente nooit zonder reserve kunnen staan achter de terugdringing der natuur ten gunste van de huidige cultuur. Dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 129

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's