GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 209

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

p. J. ROSCAM ABBING

169

Zo meen ik b.v. dat het monogame, voor het leven gesloten, huwelijk een relatie is waarvan de aard door God is gewild. Tot een principiële fundering van dit monogame levenslange huwelijk kan men op strikte wijze niet komen door waarneming van de natuur, al kan men langs die weg wel een sterk vermoeden krijgen, - ook niet door het fijn aanvoelen van wat liefdevolle overgave aan de partner vergt, al kan men op die manier wel een heel eind komen, - tot dat inzicht kan men alleen komen vanuit het luisteren naar de bijbel, naar Jezus' zeer nadrukkelijke en duidelijke woorden hierover, naar het Evangelie dat spreekt van het gróte Verbond tussen God en zijn volk, tussen Christus en zijn gemeente, en van het kleine verbond tussen man en vrouw in het huwelijk, dat een afspiegeling van het grote is. En we zijn er van overtuigd, dat het monogame levenslange huwelijk een inzetting van God is die het humanum het meest beschermt en tot zijn recht laat komen. Het verbaast ons daarom niet dat ook nict-christenen over de gehele wereld in toenemende mate het monogame huwelijk kiezen en goed voor de bevolking achten. Ik houd dit thema nog even vast. Naar ik meen is de geslachtsgemeenschap alleen terzake als daarmee wederzijdse exclusieve trouw aan elkaar wordt bezegeld en gevierd, terwijl die trouw vraagt om het huwelijk als instituut. En nog een stap verder: Naar ik meen behoort het verwekken van een kind binnen dat huwelijk plaats te vinden, in de ontmoeting van sperma van de man en eicel van de vrouw, zodat het kind ook biologisch het kind van hun heiden is: voor heterologe inseminatie zie ik geen fiat (natuurlijk wel voor door nood bepaalde adoptie, terwille van het kind). Ik besef dat het hachelijk lijkt om het biologische op te trekken in de sfeer van het ethisch-religieuze en dus normatief te maken. Maar ik kan het niet anders zien dan dat dat hier geboden is. - Het of man- of vrouw-zijn, al of niet gehuwd, is ook iets wat niet opgeheven mag worden, ook al zou dat kunnen: juist die fundamentele eenzijdigheid van elk en dat daardoor gericht zijn op de ander, is essentieel voor het mens-zijn naar Gods bedoeling. - En dat ons leefmilieu niet alleen dingen maar ook planten en dieren bevat, is minstens hoogst wenselijk, niet alleen vanwege hun praktisch nut, maar ook vanwege de taal die er van deze collega-schepsels tot ons uitgaat. - Ook het eenmaal moeten sterven, het tegemoet leven van de dood, acht ik essentieel, ook al staat leeftijdsverlenging vrij. Ik noem dit alles, om te laten zien dat het humanum in evangelisch zicht wel vraagt om bepaalde kaders die niet zomaar opgeheven

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 209

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's