GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 141

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

L. VLIJM

105

Dit zijn echter slechts enige overwegingen naar aanleiding van de „biologische" hoofdstukken van het boek van Sir Alister Hardy. In dit gedeelte heeft de schrijver namelijk anderzijds overwegingen aangetroffen die hem aanspraken. Bij sommige biologen (en met name bij biochemisch georiënteerde biologen) treft men soms de gedachte aan dat de problemen van het evolutie-vraagstuk thans de oplossing nabij zijn. M.i. terecht meent Sir Alister dat dit niet het geval is. Ik citeer: „Het lijkt mij niet onmogelijk, dat de biochemici slechts de „pigmentatie" van de schilderijen van de natuur analyseren, hoe prachtig zij ook zijn, en dat de „schilders" zelf, en de ware aard van hun werk ons zullen worden onthuld door de natuur- en de gedragsonderzoekers" (ned. vert. pag. 262). Het is echter vooral interessant om, in verband met het bovenstaande, nader in te gaan op de „natuurlijke theologie", en de wijze waarop Sir Alister Hardy deze behandelt. Daarvoor is allereerst nodig dat vastgesteld wordt wat Sir Alister onder natuurlijke theologie verstaat. Wij citeren daarom: „Voordat ik verder ga, wil ik nog uitleggen wat ik precies versta onder de termen natviurlijke theologie en menselijke geest. Het komt voor, dat men de term natuurlijke theologie beschouwt als een synoniem van de „theologie van de rede", maar meestal ziet men toch een belangrijk verschil in betekenis tussen die twee termen. De rationele theologie stelt gewoonlijk dat het bestaan van God, net als een stelling van Euclides, bewezen kan worden, en dat onderschrijf ik niet. De natuurlijke theologie waarover ik spreek houdt zich bezig met een theïsme dat door ondervinding of waarneming ontleend is aan de studie van de natuur, de mens en (in de vertaling staat: of) de geschiedenis der mensheid. Met de menselijke geest bedoel ik die zijde van de mens die geestelijke en religieuze gevoelens ervaart, en die houdt van het avontuur, de kunst en de schoonheid van de natuur, (ned. vert. pag. 7). In deze wijze van opvatting van „natuurlijke theologie" is uiteraard geen plaats voor openbaring (in christelijke zin). Aan de andere kant stelt Sir Alister zich op een theïstisch standpunt (in tegenstelling tot Julian Huxley in zijn „Religion without revelation"). Dit theïsme komt tot uiting door een geloof in een „buitenzintuigelijk" (extrasensory) contact met een Goddelijke macht (Divine Power) „which is greater than, and in part lies beyond the individual self" (pag. 16). De doelstellingen van Sir Alister Hardy laten zich dan als volgt samenvatten: hij tracht - als bioloog - na te gaan of een dergelijk theïstisch geloof (het gevoel van een persoonlijke relatie met iets dat

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's

1968 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 141

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1968

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 314 Pagina's