1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 103
CONFERENTIE 1970
79
zucht, machtsstreven en consumptiedrang, die deze cultuui- aantasten en onaanvaardbaar dreigen te maken, — het leren op verantwoorde wijze kritiek naar voren te brengen (op school, maatschappij, kerk etc ), — enig inzicht m maatschappelijke gevolgen van wetenschappelijke ontwikkelingen (wetenschap is met waarden-vrij) Als doelstellingen van de vakken zijn dan te zien 1 verwezenlijken van de doelstelling van de school m het vak, 2 cultuuroverdracht (op het vak betrokken) m de vorm van a kennis overbrengen (van personen, zaken, verschijnselen en gebeurtenissen m hun samenhang), b inzichten, voorstellingen en modellen, opvattingen en waarden meedelen, verdedigen en laten toetsen (geen indoctrinatie, maar kritisch leien denken), 3 vaardigheden aanleren, o a scherp f oi muleren, samenvattingen maken, interpreteren, rapporteren, leren oordelen na het eigen maken van bepaalde inzichten en opvattingen, enz Momenteel bezint men zich diepgaand op de doelstellingen van het onderwiis en op de mogelijkheden die de school moet krijgen om de doelstellingen van het onderwijs te kunnen verwezenlijken De leerling komt met zijn individuele ontplooiing centraal te staan De dictatuur van de leerstof (exameneisen) nadert hopelijk zijn einde Deze dictatuur leidde tot verstarring en overlading De examenvakken komen nu (na een „brede" onderbouw met veel vakken) voor een groot deel ter vrije keuze van de leerling Door deze keuzemogelijkheden ligt het m de lijn der verwachtingen dat er beduidend meer dan vroeger bij het samenstellen van het vakkenpakket voor het eindexamen gelet kan worden op de individuele kwaliteiten, vermogens en wensen van de leerling Natuurlijk zal er een streven blijven naar het hoogst geklassificeerde beroep En dat zal slechts bereikbaar zijn door aan hoge exameneisen te voldoen Maar ook dan kan men zich met zijn vakkenpakket richten op het zelf gekozen tertiaire onderwijs Het IS de bedoeling dat er op school tijd komt voor de vele belangrijke zaken, die met exammeeibaar zijn De leerlingen hoort zeer gemotiveerd te zijn bij de lessen, die hij volgt Daarmee worden hoge eisen gesteld aan die lessen De leraar zal zoveel mogelijk piobeien de zin van zijn onderwijs duidelijk te maken en 's bereid, die m discussie te stellen Met practica, goed opgezette klassegesprekken e d hoopt men een hoge graad van motivatie en engagement op te roepen Verdieping van inzicht kan ook optreden bij doorbreking van de vakkenscheiding, b v bij het uitwerken van projecten De grotere geinteiesseerdheid van de leerlmg leidt ook tot meer kiitiek Het past de school wegen te vinden om deze kritiek te (leren) uiten, en de leerling naar nieuwe wegen te laten (leren) zoeken (schoolraad e d ) Hiermee wordt het angstbeeld van een aankomend leraar dat hi] door de knieën zal gaan voor de gelegenheid die het voortgezet onderwijs volgens sommige kritici biedt om elk jaar hetzelfde plat getreden paadje te lopen, gelukkig een onjuist toekomstbeeld Vastroesten als leraar zal moeilijker worden Met de komst van de mammoetwet hoopten velen op een nieuw kader, dat na enige lijd weer nieuwe zekerheden zou geven Dit is ijdele hoop
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970
Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's