Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 18

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 18

2 minuten leestijd

2

THEMANUMMER „ABORTUS", GEZOND GEZIN

besef woorden die dan ook niet passen wanneer het over abortus gaat. Bij abortus gaat het erom, of je bestaand leven in zijn kwaliteit kunt benadelen doordat je een nieuw leven toelaat. Daar is naar mijn besef wel een noodzaak tot voorzichtigheid aan verbonden, omdat dat niet zo maar uit te maken is". „Als een vrouw absoluut geen kind meer wil, dan heeft ze het absolute recht om die abortus aan te vragen. En ik kan er gewoon kwaad om worden als een maatschappij dat tegenhoudt. Als ik denk aan al die stumpers van vrouwen die bij mij komen die nergens terecht kunnen en die ik ook niet verder kan helpen... Er wordt geknoeid door een samenleving die zo'n situatie laat bestaan". Geradts: „U pleit alle drie voor een voorzichtige werkwijze. Maar ivat vindt u nu: mag een normale vrouw die voor een vierde kind geen plaats in huis heeft en geen aandacht kan opbrengen, bijvoorbeeld omdat ze andere bezigheden heeft buitenshuis - mag die zich laten aborteren. De R.K. moraal-theoloog Sporken bijvoorbeeld meent van niet. Hij vindt abortus alleen in aanmerking komen als de vrouto of het gezin er geestelijk onderdoor zouden gaan. Hij is dus wel voor een sociaal-psychiatrische indicatie, maar niet voor een alleen-maar-sociale". Mastenbroek: „Het is de vraag of het zo eenvoudig is een onderscheid te maken tussen een sociale en een sociaal-psychiatrische indicatie. Sociale omstandigheden hebben immers vaak ook psychische implicaties". Kuitert: „Zo'n onderscheid is mij ook te rigoreus. Ik voel er niet veel voor. Ik zou erg makkelijk zijn met die indicaties. Op een gegeven moment heb je te maken met een verstoring van de planning en dat is tegenwoordig een keiharde zaak. Je kunt de dingen niet meer zoals vroeger op zijn beloop laten. Criterium is of het gezin - en vooral de vrouw - schade ondervindt tengevolge van de zwangerschap". Het ontoelaatbare van de wijze van verdediging van het op zich mijns inziens ontoelaatbare uitgangspunt is: a. De vereenzelviging van het vraagstuk van de abortus arte provo-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van Thursday 1 January 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van Thursday 1 January 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

PDF Bekijken