GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 166

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

130

DE NATUURKUNDIGE IN DE SAMENLEVING

tederheid en verantwoordelijkheidsgevoel als het gaat om het opbouwen van intermenselijke relaties; deze zelfde eigenschappen kan hij gebruiken om zijn werk- en leefsituatie te vormen. Voor de werksituatie betekent dat bijvoorbeeld medebeslissingsrecht en voor de leefsituatie een woningbouw, waarin men voortdurend zijn woning en het omringende lapje grond kan aanpassen aan zijn behoeften. Iemand als Jung had zo een buitenhuisje aan een Zwitsers meer, waar hij geregeld nieuwe serres, koepeltjes en vleugels bijbouwde. Aan het eind van zijn leven realiseerde hij zich hoe deze bouw analoog was gegaan aan zijn geestelijke ontwikkeling. Ook deze mogelijkheid zou er moeten zijn voor iedereen. Wij zijn nu, uitgaande van de sociale ethiek terechtgekomen op het schetsen van een aantal wenselijkheden, die in een meer ideale samenleving zouden moeten zijn gerealiseerd. Men zou dit model in meer detail moeten uitwerken en dan nagaan in hoeverre en op welke manier men als individueel onderzoeker en als groep aan de verwezenlijking hiervan kan werken. Het uitwerken van toekomstmodellen is het arbeidsveld van de futurologie. § 3. Futurologie Het is nodig toekomstmodellen concreet te maken, niet alleen omdat men dan pas antwoorden kan vinden op sociaal ethische vragen, maar ook omdat men zonder zulk een model gemakkelijk verzeild raakt in een toekomst die slechts weinigen hebben gewenst. De cultuursocioloog Rosenstock-Huessy^^) schreef reeds in 1946 het steeds weer vóórkomen van oorlogen toe aan het ontbreken van een toekomstbeeld. Hij wordt daarin gesteund door de eerder genoemde Erich Fromm") en de fysicus Gabor"). Eenvoudig en zeker al te simpel gesteld kan men een oorlog zien als een middel om het productieapparaat aan de gang te houden met een minimum aan werkeloosheid en aan vrije tijd. Verder kunnen velen de spanning, die in een oorlog of de voorbereiding daartoe gepaard gaat aan het spelen met de levens van anderen en van zichzelf, niet missen. Natuuronderzoekers worden in een oorlog voor fascinerende problemen geplaatst en krijgen grote budgetten om ze op te lossen, hetgeen op hen zeker aantrekkingskracht uitoefent. Men zal met deze en andere menselijke eigenschappen moeten rekening houden bij het opzetten van een realistisch toekomstmodel. Ik denk hierbij aan wat Gabor")* noemt *)

Gabor gebruikt het woord paradijs. Om ongewenste associaties te voorkomen heb ik een synoniem ingevoerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's

1970 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 166

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1970

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 306 Pagina's