GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 57

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

PAUL TOURNIER

37

we ook in geneeskundig opzicht als Hosea zegt „Hij heeft verscheurd en hij zal genezen". Men vindt het reeds bij Jacob die worstelt met God maar tegelijk een zegen krijgt. En er is aggressiviteit bij Jacob als hij zegt: „Ik laat u niet gaan tenzij Gij mij zegent". Als men beweert dat men kan beoordelen wanneer aggressie positief dan wel negatief is dan zit daar de gedachte achter dat men goed en kwaad kan onderscheiden en daar ligt het wezen van de zondeval. Dat betekent dat men zich als rechter opwerpt. De bijbel stelt ons voor de onoplosbare gecompliceerdheid van de dingen die wij niet kunnen beoordelen. Daar horen de vele plaatsen bij waar over de jaloezie van God gesproken wordt. Reeds in Exodus staat: „Jahve is de ijverzuchtige". De gedeelten van de bijbel waar over de toorn van God gesproken wordt zijn ontelbaar. Maar steeds vindt men ook het „paar" omdat er staat mijn toorn zal niet altijd voortduren. Voor artsen is het begrijpelijk dat toorn en erbarmen elkaar opvolgen. Er is een ontwikkelingsproces waarbij toorn een noodzakelijk voorstadium is om het medelijden mogelijk te maken. Hier is de bijbel irrationeel en kent onze rationele dilemma's niet en de profeten weten en getuigen opvolgend van de toorn en de liefde van God als uitingen van een hartstocrtelijke liefde. Als mijn vrouw niet een beetje jaloers is, twijfel ik aan haar liefde. Eigenlijk zijn twee opvattingen naast elkaar door de hele bijbel te vinden. De ene is realistisch en schildert de mens zoals hij is, zonder onderscheid te maken tussen goede en slechte aggressiviteit, waarbij dan de slechte moet worden onderdrukt; zij ziet echter, dat de aggressiviteit leidt tot onrechtvaardigheid en tot verdrukking van de zwakken door de sterken. De andere opvatting, naast de realistische ook door de hele bijbel te vinden, is een geweldige oproep tot bescherming van de zwakken die slachtoffer zijn van het machtsstreven van de sterken. Dit heeft de Griekse beschaving al bezig gehouden en de Griekse opvatting leek veel op de bijbelse. Een goddelijke gerechtigheid waardoor het recht kon zegevieren en waardoor er uiteindelijk een vergelding van alle onrecht zal zijn. De Grieken noemden dat „Anangke", d.i. een transcendent recht van een andere dimensie dan het recht in het dagelijks leven. 3. De verhouding tussen aggressiviteit en dialoog Mevrouw Levy Valency, een vrome jodin, psycho-analytica uit Parijs,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 57

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's