GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 104

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

9eondbLL THEOLOGIE EN ECOLOGIE Een duitse Pfarrer die door de Evangelische Kirche m Hessen und Nassau v/ordt vrijgesteld voor de dienst „Naturwissenschaft-Landschaft-Mensch" en een britse Reverend, Bishop of Kingston, die m de New Scientist schrijft over „Ecology, Theology and Posterity", ziedaar twee onomstotelijke feiten dat op hoog kerkeniveau het verband tussen geestelijke volksgezondheid, geloofsbeleving, milieubeleving, milieu en menselijke toekomst wordt ingezien Pfarrer Kurt Oeser, „Beauftragter fur Umweltschutzfragen" te Morfelder, is medewerker aan het evangelische tijdschrift „Weltweite Hilfe", waarin hij de vinger legt bij de vooruitgang die onze toekomst bedreigt, het land uitverkoopt (per jaar wordt in Duitsland 260 km2 land aan wegenbouw en stadsuitbreiding opgeofferd) en van de driehoek Brussel-Keulen-Amsterdam een gigantische Deltapolis maakt van 45-50 miljoen inwoners, die vuile lucht moeten inademen, vervuild water moeten drinken en in een grauwe lucht moeten blikken, om tenslotte aan hart- en vaatziekten, aandoeningen van de luchtwegen en de lever te sterven, na een gejaagd leven vol lawaai en sociale en geestelijke ergernissen en kwalen Het IS dringend nodig, aldus Oeser, de „vooruitgang" om te buigen zodat zij weer de mensheid dient Reverend Hugh Montefiore gooit het over een andere boeg Is er bij Oeser geen sprake van een „geestelijk sausje" en kan men slechts uit het feit dat een geestelijke zich met de vragen van mens en leefmilieu bezighoudt, bevroeden dat dit gebeurt vanuit een godsdienstige overtuiging, bij Montefiore komt er een akelige scholastisch-theologische aap uit de mouw ecology confirms theology', of met andere woorden het is zo'n rotzooi met ons milieu omdat we God verlaten hebben Wie voldoet aan de (ecologische) natuurwetten voldoet aan de Wet Gods" „Slechts door een levendig geloof in God de Schepper, wiens Geest het heelal doorademt en tot leven wekt, kan worden voorkomen dat de mens door dwaasheid, wispelturigheid en onwetendheid zijn omgeving en eigen toekomst te gronde richt" Weliswaar erkent Montefiore dat hiermee nog mets typisch is gezegd t a v het christelijke geloof het levendige geloof waar hij op doelt kan ook nog dat zijn van de Jood, Moslim of Hindoe, of theïstische boedhist Daar kan hij misschien wel gelijk m hebben, maar dan valt het toch wel heel erg op dat de grootste milieuverwoestingen door alle tijden heen met name voorkomen m gebieden waar de grote monotheistische godsdiensten hoogtij hebben gevierd, het Christendom voorop Alleen daar waar animisme en a-theistisch boedhisme tot op heden in belangrijke mate in de zielen en m het gedachtenleven der mensen hebben weten stand te houden kan men nog van betrekkelijk ongerepte natuurgebieden spreken Daar leeft nog een primaire, bijna animale, verbondenheid van de mens met zijn leefmilieu voort In het theïstische denken van Jodendom, Christendom en Islam is de mens beheerder (dwz m de praktijk van het dagelijkse leven overheerser) van de natuur en daarmee in feite oppermachtig want alleen aan „God" (in de praktijk het eigen geweten en dus aan niemand) verantwoording schuldig Daarom kon juist in het „christelijke westen" en de moslimwereld de slavenhandel tieren, een technische en industriële proletarisering plaatsvinden, de ruimtevaart en de atoomwapens tot ontwikkeling komen en de meest meedogenloze oorlogen worden gevoerd in de naam van Allah, „Gott mit uns" of „in God we trust" Met name de verdediging van de „christelijke waarden" vanaf de Kruistochten tot de „conquer of the west" en de oorlog in Vietnam heeft een onvoorstelbare milieuvernietiging met zich meegebracht Mogelijk heeft dit allemaal mets met elkaar te maken, net zo min als de Christus met het Christendom en ecologie met theologie Het is dit soort theologiserende ecologie die zich verhoudt tot economie als astrologie tot astronomie Geef mijn portie dan maar aan Fikkie Hiermee is geen enkele ecoloog gediend Wel met Oeser G P HEKSTRA

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 104

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's