GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 117

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

L. VLIJM

77

Standpunt. Welke zijn deze antithetische en thetische motieven die in de brochure opvallen? Antithetisch meen ik dat het erom gaat aan te tonen dat biologenchristenen, zo u wilt christen-biologen, als Lever (doch ik behoor als een zijner leerlingen tot dezelfde groep) in een tweetal belangrijke zaken te kort zijn geschoten: 1. Ze hebben uit het voorhanden wetenschappelijk materiaal geselecteerd, en zich, op basis van deze selectie opgesteld vóór een continuïteit in de ontwikkeling van deze wereld. Daarbij hebben zij vooral tekort gedaan aan de aantoonbare discontinuïteit. Dit wordt vooral klemmend bij hun denken over het ontstaan van ,,de mens", die zij in continuïteit met andere levende organismen beschouwen. Hetzelfde punt geldt evenzeer voor hun uitspraken betreffende „het ontstaan van leven". Tegenover deze ideeën wordt dan thetisch gesteld dat in beide gevallen (ontstaan van leven en ontstaan van de mens) „geschapen" werd uit „Gods lege hand" (pag. 28, onderaan). 2. Deze ,,rede" (want hier wordt toch zeer rationeel geopereerd) echter wordt vervolgens, en daarmee snijden wij m.i. een meer fundamenteel punt aan, in verband gebracht met het begrip openbaring. Het wetenschappelijk te formuleren dilemma van discontinuïteit continuïteit (en hoeveel denkwerk is daar niet aan besteed!) wordt doorgelicht vanuit een ander dilemma, nl. wording-groef^ontwikkeling versus openbaring. Als - en daarmee belijdt ds. Couvée nog eens de wortel van het christelijk geloof - Christus transcendentaal op aarde kwam, op dezelfde wijze als Hij transcendentaal opstond uit de doden en opvoer ten hemel, wordt dan daarmee de mens, in eerste instantie geconcretiseerd in Adam en Eva, niet tevens van een „transcendentale lading" voorzien? („Laat Ons mensen maken"). 3. Als afgeleide van het vorige punt wordt gesteld dat, bij aanname van continuïteit, bij aanname van evolutie als dogma, de trits: schepping-zondeval-verlossing inhoudloos wordt. Daarmee wordt dus tevens het christelijk geloof in zijn dogmatische uitwerking ontkracht. Op deze wijze heb ik getracht de essentie te lichten uit de gedachten die ds. Couvée naar voren brengt (ik heb uiteraard hier en daar nogal wat detail-kritiek, doch laat die buiten beschouwing, om liever in

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's

1971 Geloof en Wetenschap : Orgaan van de Christelijke vereeniging van natuur- en geneeskundigen in Nederland - pagina 117

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1971

Orgaan CVNG Geloof en Wetenschap | 324 Pagina's