De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 202
Ter gelegenheid van har halve-eeuwfeest, in opdracht van heeren directeuren der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag, historisch geschetst door J.C. Rullmann
HET GEREFORMEERD KARAKTER DER UNIVERSITEIT
vaardigen toestand, dat elk hoogleeraar zich, geïsoleerd,
een denkbeeld van deze beginselen vormde; en daarentegen
de eenig gewettigde toestand voorbereid, waarin de ge-
zamenlijke hoogleeraren, op grond van gemeenschappelijk
onderzoek, althans van eenzelfde grondbeschoutüing over
de beteekenis der Gereformeerde beginselen, bij hun onder-
wijs zouden uitgaan.
,,Zij hebben de eer, als vrucht van hun commissoriale
bespreking, hierbij aan den Senaat dit Schema in de vol-
gende reeks stellingen aan te bieden".
Stellingen.
I.
Onder Gereformeerde beginselen is in Art. 2 der Statuten te ver-
staan : de beginselen van het Calvinisme.
Al wordt toch niet ontkend, dat de naam van ,,Gereformeerd"
ook wel gebezigd is ter aanduiding van het Zwinglianisme, en op
Duitschen bodem een ten deele Melanchthoniaansche strooming dekte,
ja, zelfs hier te lande met zekere voorliefde door de Arminianen werd
aangegrepen, historisch staat niettemin vast, dat het Calvinisme op
Gereformeerd terrein de meest principieele uiting van het Gerefor-
meerde leven vertoont, zoodat dit hieruit, en niet uit zijn zwakkere
en minder zuivere formatiën moet gekend worden; terwijl voorts het
tweede gedeelte van Art. 2, waarin voor de Theologische faculteit
de Gereformeerde beginselen nader aan de Formulieren van Eenig-
heid der streng Calvinistische kerken in Nederland gebonden worden,
niet slechts deze opvatting bevestigt, maar zelfs elke andere uitsluit
2.
Aangezien in Art. 2 der Statuten van Gereformeerde beginselen
alleen in dien zin gesproken wordt, dat zij den grondslag van zeker
onderwijs moeten uitmaken, zoo zijn hier onder beginselen te ver-
staan, niet die uitgangspunten, welke in de feiten en in het wezen der
dingen liggen, maar zulke beginselen, die in het bewustzijn de wereld
der gedachte beheerschen.
Natuurlijk worden de uitgangspunten van het denken, die in de
feiten en in het wezen der dingen ook voor het denken liggen, daar-
om niet buiten rekening gelaten, maar slechts uitgesproken, dat ze
in den grondslag van het onderwijs eerst meerekenen, nadat ze uit-
gedrukt zijn in den vorm der gedachte. Voorts wordt door den meer-
186
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's
![De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 202](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-haar-ontstaan-en-haar-bestaan-1880-1930/1930/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's