De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 206
Ter gelegenheid van har halve-eeuwfeest, in opdracht van heeren directeuren der Vereeniging voor Hooger Onderwijs op Gereformeerden Grondslag, historisch geschetst door J.C. Rullmann
HET GEREFORMEERD KARAKTER DER UNIVERSITEIT
leidende gedachte van het Calvinisme te zoeken op Kerketijk en
Theologisch gebied; eensdeels overmits op dit gebied de heel ons
menschelijk leven beheerschende vraagstukken thuisbehooren, en
anderdeels omdat het Calvinisme zich juist daardoor als principiëele
levensrichting openbaarde, dat het begon met den strijd aan te binden
op geloofsterrein.
Uit dien hoofde staat als eerste kenbron van het Calvinisme op
den voorgrond die beschouwing over de Heilige Schrift en die uit-
legging van haren inhoud waarvan de Belijdenisschriften der Gerefor-
meerde kerken ons getuigenis geven.
Buiten de Heilige Schrift kende het Calvinisme geen ons denken
volstrektelijk beheerschend gezag; maar dat gezag der Heilige Schrift
wilde het dan ook doen gelden zuiverlijk en in vollen omvang. Het
bond zich daarom niet enkel aan wat letterlijk in dezen of genen
tekst geschreven stond, maar ook aan de logische gevolgtrekkingen,
die in die enkele teksten en in den samenhang dier teksten besloten
lag, overmits het oordeelde, dat er geen Woord Gods kan zijn, zon-
der dat tevens alle logische gevolgtrekkingen uit dat Woord in dat
Woord begrepen en alzoo mede bedoeld waren. En overmits nu én
over de uitlegging van die teksten, én over hun samenhang, én over
de logische consequentiën, die er in besloten lagen, verschillende
meeningen waren verkondigd, de ééne meer, de andere minder zuiver,
en hieruit zeer uiteenloopende voorstellingen van den wille en de
openbaring Gods ontstaan waren, heeft het Calvinisme in zijn Be-
lijdenisschriften uitgesproken, hoe en op wat manier het gezag der
Heilige Schrift, dat ons leven en denken moet beheerschen, te ver-
staan zij.
12.
Subsidiair komen hierbij in aanmerking de Liturgische formulieren
der Gereformeerde kerken, haar Kerkenordeningen, en andere door
haar in Synoden genomen beslissingen, en de Dogmatische consensus
van haar kundigste woordvoerders, zoo voor de leerstellige en zede-
kundige, als voor de kerkrechtelijke Godgeleerdheid; Calvijn, als de
vader van heel deze geestesrichting, vooraan.
13-
Tweede hoofdbron voor de kennis van de Gereformeerde begin-
selen is de verzameling strijdschriften, waarin de Calvinisten het goed
recht van hun belijdenis en van geheel hun levensbeschouwing ver-
weerd hebben tegen verwante of antithetische richtingen, met name
tegenover de Roomschen, de Anabaptisten, de Libertijnen, de
Socinianen, de Lutherschen, de Arminianen, de school van Saumur,
de Independenten, de Cartesianen, de Coccejanen en de Spinozisten.
190
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's
![De Vrije Universiteit - haar ontstaan en haar bestaan 1880-1930 - pagina 206](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/publicaties-vu-geschiedenis/de-vrije-universiteit-haar-ontstaan-en-haar-bestaan-1880-1930/1930/01/01/1-thumbnail.jpg)
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1930
Publicaties VU-geschiedenis | 244 Pagina's