GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Vrije Universiteit in oorlogstijd - pagina 183

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Vrije Universiteit in oorlogstijd - pagina 183

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

PROF. MR J. ORANJE 169

zich hieraan kunnen onttrekken. Voorts zou de Hooge Academi-

sche Raad tot taak hebben een verdeeling van leerstoelen m die

vakken, die slechts aan één of enkele Universiteiten vertegenwoor-

digd kunnen zijn, en de aanwijzing van wetenschappelijke instel-

lingen voor het instellen van een bepaald onderzoek. In de derde

plaats zou deze Raad het onderwijs en de examens regelen; hij zou

dus een academisch statuut uitvaardigen en bij den Minister de be-

grooting van de gezamenlijke Nederlandsche universitaire en we-

tenschappelijke werkzaamheid indienen. Elke Universiteit en H o o -

geschool zou haar eigen karakter behouden. De functie van den

Rector Magnificus zou daarvoor van karakter en beteekenis moe-

ten veranderen. Hij zou de algemeene leiding van het onderwijs,

het toezicht op het beheer der universitaire gebouwen, de hand-

having van de tucht te behartigen krijgen, in overleg met een

Deken, wiens taak zou zijn, de zorg voor het sociale gedeelte der

academisch gemeenschap en het spelen van een voorname rol bij

de vorming der studenten. De nieuwe taak, die de Universiteit op

zich zou moeten nemen, bestaat in hun sociale vorming en in hun

intellectueele vorming, welke laatste dan weer uiteenvalt in een

algemeene en een beroepsopleiding.

De Groningsche schrijvers leggen sterk den nadruk op de klacht,

dat men aan de Universiteit voor zijn algemeene vorming zoo wei-

nig heeft. Dit euvel willen zij bestrijden door de studenten te ver-

phchten, het Algemeen Vormend Hooger Onderwijs (of Studium

Generale) in een aantal vakken te volgen.

Ook dr Hoitink streeft naar breedere algemeene cultureele ont-

wikkeling. Hij acht mogelijk een gesublimeerde encyclopaedische

instelling, waarmede hij bedoelt een encyclopaedische instelling

ten aanzien van de essentie van de verschillende gebieden van

geestesarbeid.

In Leiden is men sterk bezig met de gedachte van vernieuwing,

gecentraliseerd in de Civitas Academica. Aan de Amsterdamsche

Gemeentelijke Universiteit is als overkoepelend orgaan der studen-

ten de Algemeene Studentenvereeniging Amsterdam ontstaan, een

eenigszins misleidende naam, daar hij ten onrechte doet vermoeden,

dat ook de Vrije Universiteit daarbij betrokken is.

Allerwegen leven en beweging; hierover kunnen wij ons alleen

maar verheugen. Veel is er gezegd en geschreven, dat ook voor ons

van groote waarde is. Wij zijn echter een stap verder dan de Open-

12

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Publicaties VU-geschiedenis | 200 Pagina's

De Vrije Universiteit in oorlogstijd - pagina 183

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1946

Publicaties VU-geschiedenis | 200 Pagina's